Akevitt

en guide fra Aalborg til Ægir

Vega forlag 2015 Innbundet

Norges nasjonalbrennevin er rikt på historie og tradisjon. Likevel har vi en tendens til å gjemme bort denne skatten så fort julen er over. Det er det på tide å gjøre noe med. Akevitten er et variert og komplekst brennevin, egnet til ulike typer mat, som smakstilsetning og avec - året rundt. På kort tid har dessuten utvalget økt enormt, og store som små produsenter lanserer stadig nye varianter, gjerne modnet på utradisjonelle eikefat og med bruk av spennende krydder.

Akevitt - En guide fra Aalborg til Ægir er en lystig og praktisk ledsager i jakten på dine favorittdråper. Boken er den første i sitt slag som gir en nøytral vurdering av så godt som alle akevitter tilgjengelige på det norske markedet, komplett med poeng og matanbefalinger. I tillegg presenteres hver av de 126 akevittene med kort historikk, fakta og kuriosa.

Forfatter og kåsør Espen Smith (f. 1962) er ekspert på akevitt, øl og whisky. Han har skrevet eller bidratt til flere bøker, og har blant annet egen spalte i Vi menn. I tillegg skriver han produktanmeldelser og artikler i en rekke andre tidsskrifter, underviser vinkelnere, utvikler produkter og arrangerer kulinariske temareiser - aktivt engasjert i det gode liv.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2015