Agnes natt og dag

Oktober 2021 E-bok

"Det var søndag morgen, og Agnes Møller hadde en mann i senga. Hun holdt seg oppe på den ene albuen mens hun stirret på ham. Han sov fremdeles, med munnen åpen. Det må jeg si, tenkte Agnes. Ja, det må jeg sannelig si. Så snudde hun seg over til den andre siden og stod opp, tok på seg morgenkåpa, før hun gikk inn på kjøkkenet, begynte å dekke på bordet. Ja, hva skal jeg si? la hun så til, grunnende. For noe måtte hun vel si når han våknet?"

Så lenge Agnes Møller kan huske har hun tenkt at om hun bare viker ørlite fra den rette sti, så vil slutten følge like ubønnhørlig som om hun hadde kastet seg utfor et eller annet stup. Nå er hun førtifem år og tenker at det får så være. På et eller annet tidspunkt orker man ikke lenger å ta så mye hensyn til seg selv og alle sine nevroser. Og kanskje er det derfor hun denne morgenen våkner med en mann i senga. Han heter Peter Venn, er naboen hennes, og nå ligger han der med åpen munn.

"Agnes natt og dag" er en eksistensielt oppmuntrende fortelling om Agnes Møllers møte med kjærligheten, skrevet med et stort humoristisk alvor og litterært overskudd.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2021

Serie Peter Venn og Agnes Møller (2)

Omtalt sted Oslo

En liten perle dette!

Digger denne boka! Jeg har ikke lest forløperen, og visste ikke noe om boka heller - men tok av meg øreproppene bare når jeg måtte. (hørte altså Ane Dahl Torps innlesing, som selvsagt er utmerket). Det er ikke noen lett bok å fortelle om. Hovedpersonen er hverdagslig, handlingen er lite dramatisk, alt blir fortalt uten store fakter - og når jeg forsøker å anslå tematikken lyder det fort banalt. Men jeg lover at i det hverdagslige gjemmer det seg noen ganske dype erkjennelser - og veldig mye moro! Ikke minst den språklige humoren har gledet meg stort. Anbefales!

Blir det et bedre leseår enn 2020? (35 bøker)

• "Syke søster - roman" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Vi levde i går - roman" av Naja Søtje-Thomsen