Agnes Cecilia

en selsom historie

Aschehoug 1988 Innbundet

Hvordan skal Nora oppfatte skrittene hun hører utenfor rommet sitt, de som stanser på terskelen og gir henne en kildrende fornemmelse av å bli iakttatt? Og hva betyr de mystiske telefonsamtalene, den sorgfulle dokka og turene til den skyggefulle hagen rundt det øde huset, dit hunden Ludde fører henne? Hun vet ikke. Men langsomt går det opp for henne at noen utenfor tid og rom søker kontakt.

Utgivelsesår 1988

ISBN13 9788203159817

EAN 9788203159817

Serie God bok

Tildelt litteraturpris Oversetterprisen 1982

Nora er ei ung jente som bor hos noen slektninger etter at foreldrene hennes døde i en ulykke. Hun føler seg hjemme hos familien som har tatt henne hos seg, men likevel er det stunder hun føler seg litt ensom og litt utenfor. Sønnen deres Dag har hun god kontakt med. De er sammen omtrent hver dag og respekterer hverandre høyt. Men snart blir hun kastet inn i et mysterium. På rommet sitt hender det at hun hører skritt utenfor og da begynner tiden på vekkerklokka å gå baklengs. Den som aldri virker ellers. Og en dag får hun en telefon fra en mystisk kvinne som hevder at hun kommer til å reise til Stockholm i løpet av uka. Der må hun gå til en butikk hun får opplyst om og der venter det en pakke til henne. Men hva er det i den pakken og hvem var det som ringte? Og hvorfor forsvinner hunden Ludde til et gammelt, avsideliggendes hus hele tiden? Snart blir Nora og Dag dratt inn i et mysterium som de sent vil glemme.

Jeg leste mye i min barndom, forskjellige sjangre, men for det meste mørk litteratur og det overrasker meg at jeg aldri hadde hørt om denne boka eller forfatternavnet Maria Gripe. (Jada, jeg skjemmes). Så dette blir en omtale av en ”voksen” leser … Selv om jeg nærmer meg 30 med stormskritt, hender det ofte at jeg leser både barn og ungdomsbøker. Noen av de bøkene jeg har i samlingen min som jeg var glad i da jeg var ung, og moderne barn og ungdomslitteratur. Syns det er mye å velge i både i hylla for unge lesere og voksne lesere nå til dags. Mye som frister så jeg er ikke så nøye med hvilken aldersgruppe bøkene egentlig er ment for. Bøker er bøker og jeg velger tema som interesserer meg og som jeg syns virker fengende.

Av en eller annen merkelig grunn gikk jeg glipp av denne boka og forfatteren da jeg var barn. Hadde ikke hørt om boka eller forfatteren før jeg ble medlem i bokelskere.no Der var det mange som hadde bøker av Maria Gripe og bøkene hennes i samlingen sin, og også Skyggeserien av samme forfatter virket å være ekstremt populært. De skal jeg selvfølgelig få med meg for jeg falt virkelig for denne boka. Det er en vakker, sjarmerende, og ikke minst grøssende god historie med mye atmosfære. Mange ganger følte jeg at jeg selv var Nora som prøvde å løse dette mysteriet. Jeg leste ikke boka, men opplevde den på et vis (vanskelig å forklare). Så selv om dette er en relativ en bok med få sider, hadde jeg ikke det travelt med å bli ferdig med den. Jeg ville nyte den så lenge jeg kunne. Og den vil nok gi deg noen kalde gufs underveis uansett hvilken årstid du leser den i. For den er så godt skrevet. Maria Gripe er virkelig flink til å suge leseren inn i handlingen. Hun beskriver steder, personer og opplevelser så levende. Språket oppfattes ikke barnslig eller enkel selv om boka er ment for unge lesere. Språket føles ekte og naturlig.

Agnes Cecilia en selsom historie er en bok som bare må oppleves og det er en historie som vil treffe lesere uansett hvor unge eller gamle de er. Det er et flott mysterium med mange ledetråder og atmosfære. Man blir lett revet med. Så jeg ser ikke bort i fra at jeg kommer til å lese denne flere ganger! Denne boka vil garantert gi deg en god del grøsninger og magiske lesestunder!

Denne leste jeg i 6.klasse. Og det ble min favorittbok på den tiden.

Her er 9 bøker jeg mener er flotte eksempler på den moderne litteraturen for barn og unge. De tar for seg tunge temaer som sviktende foreldre, mobbing, misbruk og sorg, men det er også bøker som tar vare på et ungt sinns håpefulle blikk på verden.

En av mine favorittbøker gjennom tidene, kan kanskje være noe for deg å lese i påsken?

Romaner som har gjort inntrykk på meg. Bøkene jeg skulle ønske aldri sluttet.

Leseliste.

• "Sitt eget rom" av Maria Gripe