Agincourt

historisk roman

av (forfatter) og Peter A. Lorentzen (gjendikter).

Bazar 2011 Innbundet

Frankrike, 25. oktober 1415. Seks tusen engelske soldater er fanget bak fiendens linjer i den lille byen Agincourt. Til tross for både sult og sykdom ender de opp med å vinne over den franske hæren som er fem ganger større enn dem. Vi følger den fredløse Nicholas Hook som blir en av Henrik Vs beste krigere. Boka er basert på faktiske personer og hendelser.

Slaget ved Azincourt25. oktober 1415 er et av verdenshistoriens mest berømte, og er udødeliggjort i Shakespeares skuespill Henrik V. Dette er historien om Nicholas Hook, en bueskytter som ofte befant seg i trøbbel hjemme i England, men som ble en av Henry Vs beste krigere. "Hvis Bernard Cornwell ble født med det formål å skrive én bok, så må det ha vært denne. Ingen annen historisk romanskriver behersker krigføringens bagateller i tidligere århundrer i like stor grad. Ingen annen kunne klart å ta Shakespeares Henrik V, fjerne all retorikk og fortelle den usminkede sannheten om slaget ved Azincourt." The Telegraph

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2011

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1400-tallet

Omtalt sted Frankrike

Har hørt veldig mye bra om Bernard Cornwells historiske romaner. De selger som bare pokker og er realistiske. Men Agincourt klarte aldri å bergta meg. Jeg har aldri brukt så lang tid på noen bok som jeg gjorde med denne (over et halvt år!). Jeg har forsøkt å finne ut hvorfor boka ikke fengte meg. Historien i seg selv er interessant (krig i middelalderen = gøy) og Cornwell skriver godt. Jeg tror det ender opp med at hovedpersonen Nick ikke er noen interessant karakter. Jeg klarer ikke å engasjere meg i hans historie. Derfor blir man ikke så interessert i å finne ut hva som skjer med ham. Og når hovedpersonen ikke er interessant, da sliter boka generelt også.

Det er synd, fordi konteksten er forbanna spennende. Nå tror jeg de skal lage film av boka, så kanskje de kan gjøre historien litt mer interessant?

Her er bøkene jeg har lest hittil i 2013

• "Fortet - historisk roman" av Bernard Cornwell
  • "The pagan lord - saxon series 7" av Bernard Cornwell
  • "Kongenes død - roman" av Bernard Cornwell
  • "Tordensønnene" av Giles Kristian
  • "Kampen mellom rikene" av Sam Barone
  • "Ørnen og ulvene" av Simon Scarrow
  • "The burning land - saxon series 5" av Bernard Cornwell
  • "Ørnens erobring" av Simon Scarrow
  • "Conqueror" av Conn Iggulden
  • "Gudenes blod" av Conn Iggulden
  • "Cæsars triumf - en roman om det gamle Roma" av Steven Saylor
  • "Under the eagle" av Simon Scarrow