After the quake

av (forfatter) og Jay Rubin (oversetter).

Vintage 2003 Heftet

Økonomien blomstrer og folk har mer penger enn de klarer å bruke. Så rammer jordskjelvet. For personene i denne novellesamlinga er jordskjelvet i Kobe et ekko fra ei fortid de har lagt bak seg.

Forlag Vintage

Utgivelsesår 2003

Omtalt sted Japan

Jordskjelv i Japan...

Det var nesten litt merkelig å avslutte denne novellesamlinga med jordskjelvet i Kobe 1995 som "omdreiningspunkt", samtidig som vi kunne lese at eit nytt jordskjelv hadde rysta Japan i dag.

Trur kanskje ikkje eg yter boka full "rettferdighet"...sidan eg har lese litt i rykk og napp. Boka
inneheld seks kvardagslege noveller frå det moderne Japan. Dagligdagse hendingar og personar, dvs når ein ser bort frå frosken,ja...og litt til..
Synest at både språk og innhald er av varierande kvalitet, berre delvis når det opp til kvaliteten i romanane hans. Avslutninga på nokre av novellene verkar nesten litt uferdige? Kanskje er det ikkje ein optimal sjanger for Murakami?

Men - No håper eg berre at 1Q84 nr 3 ligg under juletreet til jul, for skrive - det kan han!

Jeg anbefaler deg å lese Murakami. Begynn gjerne på Kafka på stranden og fortsett med 1Q84. Men også novellene er fantastisk fine, og Blindepilen og den sovende kvinnen en nydelig bok. Etter skjelvet er også fin, men dypere, mørkere og mye kortere.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger</a

Murakami er alltid god, men mange av novellene hans synes jeg er litt slappe i fisken. Dvs, novellene er lettleste, engasjerende og til dels fascinerende, man kjenner seg igjen i mye, men problemet er hvordan disse novellene ender. Det blir liksom bare mange løse tråder som ender opp i… ingenting! Kanskje det er meningen? Ikke vet jeg.

En annen litt irriterende ting… Mange av protagonistene i disse novellene har ofte et Casanova-like drag på damer. Akkurat det tror jeg ikke på. De fleste menn, unge som eldre, sliter dessverre med dette å ha drag på damer. Sånn er det bare.

Vel, hvor jordskjelvet i Kobe kommer inn i disse novellene er også en gåte. Det nevnes, er et slags bakteppe, men det er det hele. Jeg finner ingen sammenheng. Haruki kunne like gjerne brukt noe annet. F eks smeltende isbreer eller plastforsøplingen i havet. Ok, man farer lett igjennom disse historiene, men min terning blir bare fire for denne boka.

Her er min omtale av Etter Skjelvet. Linken fører til min bokblogg.

Om Gud kunne sette mennesket på prøve, hvorfor skulle ikke mennesket kunne gjøre det samme med Gud?

”Den va’kke dårlig!” utbrøt han. ”Dette her må være single malt. Enogtjue år, minst! Lagra på eiketønner. Det er nesten så en kan høre havduren fra skotskekysten, og høre dem skotske engla stønne av vellyst!”

”Ditt naut! Du snakker over deg! Det er ganske enkelt den firkanta Suntoryflaska, billigste whiskyen på super’n.”

En kamerat av ham pleide å se på frokost-tv når han var fyllesyk. De gnålende, inkvisitoriske stemmene til program-lederne hjalp ham til å kaste opp rubbel og bit av det han hadde fått i seg kvelden før.

Jeg ba om forslag til gode novellesamlinger og bokelskerene kom med mange gode forslag. Her er en liste over de novellesamlingene som ble anbefalt :)

Bøker jeg skal lese på grunn av Day zero prosjektet mitt -
Start 01.november 2016 til 30.juli 2019

• Lese alle Game of Thrones-bøkene
  • Lese en bok av Stephen Hawking
  • Lese en selvhjelpsbok
  • Lese 45 bøker i året

Bøker jeg har lest, eller skal lese som er gule.

En liste med et utvalg bøkene til Haruki Murakami. Jeg har lest noen, og denne uken kom jeg over en rekke bøker på salg og fylte opp bokhyllen med Murakami.
Dette skal bli kos :)

1001-bøker listen "1001 Books You Must Read Before You Die"

Flere:

• "Birthday stories" av Haruki Murakami