Afrodites basseng

Juritzen forlag 2014 E-bok

Jonar Snefang har sammen med sønnen Erlan trukket seg tilbake til en avsidesliggende seterdal i Norge, her får de fred fra en borgerkrig i full storm, voldsomme demonstrasjoner og teknologiske sammenbrudd.

Jonar drømmer om den vakre kvinnen Ooni som vandrer i ørkenen. Så en dag får Jonar tildelt en kiste med et mystisk innhold, et kart over Sahara og en gammel bok med en gåte, samtidig kommer det en faretruende og forunderlig lukt sivende.

Afrodites basseng er siste bok i Mino-trilogien og ble mottatt med strålende kritikker.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788282057943

EAN 9788282057943

Serie Mino (3)

Genre Dystopier

En verdig avslutning av trilogien Mengele Zoo, Himmelblomsttreet og denne. Den fortsetter hvor den forrige slapp og toucher så vidt innom et par kjente personer som Mino og Prost Gotwin (fra en annen bok: Prost Gotwins geometri). Spennende men utgangen var litt for logisk. Men satt i samenheng med de andre, var den som sagt en verdig avslutning.

Tredje bok i Mino-serien fra Gert Nygårdshaug. Boka spinner videre med naturens økologi som et tydelig bakteppe. Jonar Snefang og sønnen Erlan har havnet på ei seter inne i Rydalen, et oppdiktet dalføre i Østerdalen, på grunn av borgerkriger og teknologisk sammenbrudd. Vi skjønner at boka spinner rundt i tidsperioden rett etter boka "Himmelblomsttreet", og vi får noen drypp som henviser til at dette er videreføring av historien fra Himmelblomsttreet. Vi følger far og sønn i det som etter hvert blir dramatiske dager. Nygårdshaug sender nye stikk mot menneskeheten og vår måte å leve på.

"Afrodites basseng", Gert Nygårdshaug. 21.11.12
Det er utrolig hva folk kan finne på å gjøre for å prøve få seg et ligg med noen man tror man er avstandsforelsket i. Det er sikkert. Sikkert er det også at dette med avstandsforelskelse og kommunikasjonsmåter med dem man er det med, behøver nødvendigvis ikke å være chat på FB.
Vi møter først Oomi i Afrika, så følger vi Jonar og hans gutt Erlan i Norge. Boka veksler mellom Oomis vandring i Afrika, og et enkelt liv oppe i en dal i Norge. En spektakulær naturkatastrofe rammer Norge, og livet blir komplisert - og vel så det. Når man føler seg alene i verden, er det bare en måte å finne ut om man virkelig er det på - og det er å søke etter andre.
En litt merkelig bok, med for meg en litt kjedelig og ubegripelig start. Jeg liker ikke, og leser ikke science fiction, så jeg vet ikke helt om den grenser opp mot det, men det kan ikke være så langt unna. Men etter hvert så satt jeg i limet til forfatteren, og det ble svært så spennende de siste 2/3. Å lese Gert krever litt, da han legger inn mye informasjon og mange tråder. Spennede bok, som gjør at man føler seg litt klokere etter å ha lest den.

Første møte med Gert Nygårdshaug. Fornøyelig!

Mino-trilogien bok 3

[...] Han har nemlig fått forståelsen av at mange boklesere av i dag elsker den minimalistiske stilen, De tar gjerne med seg en god bok på en minimalistisk kafe, der de drikker eksotiske kaffetyper fra minimalistiske kopper. Eller de ligger på sin minimalistiske sofa i sin minimalistisk inredede stue og forsøker å tenke konstruktive, minimalistiske tanker om tilværelsen. Han har stor respekt for slike lesere, som stadig fanger opp signaler i tiden. Det var derfor han hadde planer om å gi dem en skikkelig godbit: En minimalistisk roman.

Geometrien kjenner ingen grenser, og anvendt på en ny og dristig måte, vil den gi svar på mye vi ennå ikke fatter.

Legger inn bøker jeg vil lese og føle jeg burde å lese. Enten har tenkt å låne dem, kjøpe dem eller har den i hyllen ulest. Gi gjerne tips om du har noen gode bøker.

Bøker jeg har lest i 2011, oppdateres fortløpende.

Kronologisk oversikt over hva jeg har lest i 2014 eller ønsker å lese.
Målet er 30 bøker.

• "Søthjerte" av Gert Nygårdshaug
  • "Alkymisten" av Gert Nygårdshaug
  • "Dverghesten" av Gert Nygårdshaug
  • "Zoo Europa - roman" av Gert Nygårdshaug
  • "Fortellernes marked - historien om Gotvin Solengs oppdagelser" av Gert Nygårdshaug
  • "Himmelblomsttreet - roman" av Gert Nygårdshaug
  • "Nullpluss" av Gert Nygårdshaug