Afrika

natur, samfunn og bistand

av (forfatter), Kjetil Paulsen (forfatter) og Rolf Karlsen (redaktør).

Ad Notam Gyldendal 1995 Heftet

Afrikas mangfold kommer gjerne i bakgrunnen av alle skildringer av den elendighet som finnes der. Men i denne boka forsøker en rekke bidragsytere å presentere dette mangfoldet, samtidig som boka minner leserne om sitt ansvar overfor dette kontinentets utvikling. Boken er skrevet av fagfolk, fra økonomer, historikere og antropologer til biologer og skogforvaltere, og gir et bredt bilde av Afrika og afrikanske forhold, i tillegg til norsk bistand til Afrika. Med ordforklaringer, litteraturhenvisninger og stikkordsregister. Illusterert.

Til tross for Afrikas ressursrikdom er nesten hele kontinentet preget av fattigdom og politisk ustabilitet. Afrika står overfor meget store problemer som det synes å være vanskelig å komme ut av ved egen hjelp. Denne boka er laget med henblikk på de mange som trenger kunnskap om Afrika og de problemer kontinentet i dag står overfor.

Forlag Ad Notam Gyldendal

Utgivelsesår 1995