Afrika

fra de første mennesker til i dag

Cappelen Damm 2019 Innbundet

De første stegene på vei mot vår egen art, Homo sapiens, ble tatt i Afrika for sju-åtte millioner år siden. Ikke i noen annen verdensdel har mennesker levd like lenge, og vi kan alle følge våre gener tilbake til dette kontinentet.

I denne boka tar forfatteren oss med på en lang og spennende reise helt fram til dagens Afrika, som rommer 1,3 milliarder mennesker fordelt på 55 stater. Boka formidler oppdatert kunnskap og nye perspektiver med stor fortellerglede, og løfter fram forholdet mellom mennesker og natur på dette mangslungne kontinentet.

Alle deler av Afrika får rikelig plass, samtidig som forbindelsene til andre deler av verden er en av historiens hovedlinjer. Gjennom kart, bilder og personportretter rykker afrikanerne oss nærmere, og viser at vi både har en felles fortid og en felles framtid.

ISBN13 9788202566326

EAN 9788202566326

Omtalt sted Afrika

• "1814 - miraklenes år" av Karsten Alnæs
  • "Silkeveiene - en ny verdenshistorie" av Peter Frankopan
  • "Medusas flåte" av Franzobel
  • "Historien om Ásta - hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Arr" av Audur Ava Ólafsdóttir
  • "Sin egen herre" av Halldór Kiljan Laxness
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Sovjetistan - en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan" av Erika Fatland
  • "Koke bjørn - roman" av Mikael Niemi
  • "Profetene i Evighetsfjorden" av Kim Leine
  • "Sapiens - en innføring i menneskehetens historie" av Yuval Noah Harari
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes