Affektlære

Oktober 2010 Innbundet

Helt siden han begynte å spille gitar på ungdomsskolen har han visst at det var disiplinen som er hans forse - ikke talent. Vennene var kreative, men han var beinhard. Så lenge han spilte på egne premisser og ikke tok ting på sparket gikk det bra. Dette er en fortelling om musikk og kjærlighet.

Helt siden han begynte å spille klassisk gitar, den gangen han hadde søkt seg inn på musikklinja på den videregående skolen i byen hvor han vokste opp, visste han at det var det som var hans forse: disiplinen. Vennene var kreative og kvikktenkte, men han var beinhard. Det var sånn han måtte gjøre det, ikke føle, men gjøre. Han overkom sin egen talentløshet ved å ta tida og tålmodigheten i bruk, og så lenge han ikke satte seg sjøl i situasjoner hvor han kunne bli overrumpla, så lenge han aldri lot seg overtale til å ta ting på sparket, gikk det bra. Så lenge han spilte på sine egne premisser. Affektlære er en fortelling om musikk og kjærlighet. Og om å gi seg i tide.

Forlag Oktober

Omtalt sted Oslo

Å fatte dette helt enkle. Hvor tungt eller lett livet kan være, alt etter som.

(...) det verste med venner er at de tror de skjønner deg.

At det finnes en tid for tankeløshet og en tid for tanker?

Den eneste felles erfaringa jeg har med vennene mine er mangelen på felles erfaring.

Okei, kanskje er ikke alle direkte julegaver. Men gavekort hos bokhandleren er noe jeg setter pris på. Dette lurte jeg med meg hjem rett etter jul.

Eg ryddar plass i bokhylla mi for tida, og sel ein del av bøkene. Finn du noko du vil ha? Sei i frå :)