Ære

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Aschehoug 2014 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

I en kurdisk landsby ved Eufrats bredd blir to tvillingsøstre født i 1945. De får navnene Pembe og Jamila - Rosa og Vakker. Som voksen følger Pembe sin mann til London. Der starter de et nytt liv med sine tre barn. Men Tyrkia og tradisjonene derfra bærer de med seg i blodet.

"Ære" handler om et møte mellom to religioner og to kulturer, om forbudt kjærlighet og æresdrap. Forfatteren skriver med dyp innsikt i menneskesinnet, og dette er en sterk, klok og vakker roman.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203370045

EAN 9788203370045

Omtalt sted Tyrkia

Ilden lignet litt på livet hennes, det ulmet inni og lot ingen komme for nær, og dyrebare øyeblikk brant ned til glør, som døende drømmer.

Vi vet aldri hva som kommer i morgen, men vi starter alltid en ny dag full av håp.

Si meg, hvis du lærer en mann alfabetet, hvordan kan du hindre ham i å lese? Når en kvinne har smakt kjærlighetens eliksir, hvordan kan hun da la være å tørste etter den? Straks du har sett deg selv med din elskedes blikk, er du ikke lenger den samme. Hele denne tiden har jeg vært blind, og nå som øynene mine er åpne, er jeg redd for lyset. Men jeg vil ikke leve som en muldvarp. Ikke nå lenger.

I likhet med omflakkende stammer hadde ord ingen bestemt adresse. De reiste langt og vidt og spredte seg over jorden.

Det var som om himmelen hadde revnet for å avdekke et annet univers, og alt og alle var malt med Guds pensel.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest, de ligger kronologisk etter lesedato. Jeg prøver å gi terningkast til hver bok jeg har lest, det er en helt subjektiv vurdering!

• "Sommerfugl i lenker" av Zinat Pirzadeh
  • "Jacarandatreets barn" av Sahar Delijani