ADHD

en håndbok for voksne med ADHD

Gyldendal akademisk 2004 Innbundet

I denne selvhjelpsboka beskrives konkrete metoder for å mestre et liv med ADHD. Boka er skrevet for personer med ADHD, men kan også være til nytte for pårørende og fagpersoner. Har ordliste, register og litteraturliste.

- Er det håp for meg? Har jeg ADHD? Hva er ADHD? Betyr bruk av Ritalin at man blir avhengig av narkotika og doper seg bort fra problemet? Kan jeg drikke kaffe? Får jeg kjøre bil? Bør jeg være singel, eller kan jeg ha kjæreste? Dette er bare et lite utvalg av de mange spørsmålene psykologen Sverre Hoem stiller og besvarer i sin bok .ADHD . En håndbok for voksne.. Selv om Hoem tar for seg hjelpeapparatets støttetiltak, som medikamentell og psykologisk behandling, er boken først og fremst en selvhjelpsbok. Han gjør greie for hvordan symptomer endrer seg gjennom livsløpet, de vanligste tilleggsvanskene, og hvordan man mestrer å bli konfrontert med diagnosen og leve med den i forhold til livets store linjer, som utdanning, jobb og samliv. Videre gir han mengder med praktiske tips om symptommestring, om forholdet til mosjon, kosthold, kaffe, røyk og alkohol, om hvordan man kan klare seg i trafikken eller holde styr på ting som lommebok, nøkkelknippe og mobiltelefon

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205326170

EAN 9788205326170

• "ADHD og samliv - en utfordring" av Doris Ryffel-Rawak
  • "Ape 2.0 - en liten bok om å finne tilbake til seg selv" av Sverre Hoem
  • "Vi føler oss annerledes - hvordan voksne med ADHD opplever seg selv og parforholdet" av Doris Ryffel-Rawak
  • "Kvinner med ADHD - utleverte følelser" av Doris Ryffel-Rawak
  • "Helt hyper? - ADHD ADD ABC" av Mariann Youmans