Adgangstegn

noveller

Aschehoug 2007 Innbundet

De fem novellene handler alle på sitt vis om enkeltmenneskets bevisste og ubevisste strategier i møte med samfunnet. Hva gjør vi for å bli godtatt? Og hva gjør vi for å overbevise verden om at det ikke betyr noe for oss om vi blir anerkjent eller ikke?

En ny novellesamling fra Odd Surén! Som alltid handler det om lettere paranoide menn som gransker seg selv gjennom de andres øyne.
Denne gangen får vi blant annet en selvbiografisk novelle, der forfatteren går i søvne til hotellet etter en viss hagefest hos et forlag. Han våkner på vei gjennom Slottsparken uten skoene sine og uten at han kan huske hvordan han mistet dem. Og vi kan lese om mannen som skamfull skal prøve å etablere seg i et lokalsamfunn etter at han har sonet en dom . her får det paranoide en mer sosialrealistisk klangbunn. Alle novellene handler på sitt vis om spenningen mellom hvordan vi oppfatter oss selv, og hvordan vi tror andre oppfatter oss.
Odd Surén fikk glitrende anmeldelser sin forrige bok, romanen Dødsmåter (2006). Han har skrevet flere kritikerroste novellesamlinger og er ikke minst kjent for sine romaner om Tommy Kristoffersen.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203192944

EAN 9788203192944

Veien bort er veien hjem.

Ser man ikke på noen, blir man usynlig.

Tenk det, å ha rett til å være misfornøyd! Å kunne bringe noen i forlegenhet ved å påpeke denne retten!

Man kan velge å gå uten jakke i Oslo, selv på en litt småhustrig og tåkegrå morgen i slutten av august. Men man velger ikke, dersom man er et menneske ved sine fulle fem, å gå uten sko, i Oslo, en slik dag. Det velges for en, av ytre omstendigheter.

Nytt fra legen er sjelden godt nytt. Han kommer ikke til å fortelle meg at jeg er i ferd med å bli yngre, at jeg har en idrettskarriere foran meg, at ...

• "Knuseverk" av Odd W. Surén
  • "Tommy Kristoffersen-bøkene" av Odd W. Surén