Absolute Beginners

Ex Libris forl. 1986 Innbundet

Romanen som ligger til grunn for storfilmen med David Bowie og Sade. En nyoppdaget kultbok om de aller første tenårimgene. det nye folket som delte verdens i to: de som gikk rett fra skolebenken og ut i livet med hatt og dress og matpakke - dem selv: tenåringene som visste å leve livet. Hovedpersonen suser på sin Vespa fra den ene espressobaren til den neste. Han jakter på livet, pinlig opptatt av sitt eget utseende. Alt skal stemme; fra fargen på sokkene til knappene i skjorten. Først da raseopptøyene i Notting Hill bryter ut, tvinges han til å ta stilling.

Forlag Ex Libris forl.

Utgivelsesår 1986

"Han er bare uvitende," sa hun, "ikke ondsinnet".
Jeg hylte: "Å være uvitende og belære folk er ondsinnet."

• "Vi har det bra" av Arno Geiger
  • "Allesjele" av Cees Nooteboom