Årstid i helvete

av (forfatter) og Haakon Dahlen (oversetter).

Bokvennen 2016 E-bok

«En forfatter som er omspunnet av flere myter enn Arthur Rimbaud skal man lete lenge etter, og det har da også versert noen mer eller mindre velbegrunnede myter rund Årstid i helvete. En vanlig oppfatning er at boken er Rimbauds endelige farvel til poesien, noe som alt i alt ikke er så vanskelig å begripe - både fordi verket er blant de siste tingene den unge dikteren beviselig skrev før han henga seg til lite poetiske sysler som våpensmugling og på grunn av utsagn i selve teksten. Siste delen bærer da også tittelen 'Farvel' [fra etterordet].»

Årstid i helvete er den eneste boka utgitt av Rimbaud selv. Den ble skapt under et opphold på en bondegård i Roché i Ardennene i 1873. Boken fikk en betydelig innflytelse på senere kunstnere og poeter, for eksempel på surrealistene.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2016

Å! den drukne fluga i vertshuspissoaren, forelska i agurkurta som blir oppløst av ei solstråle!

Til slutt såg eg på mi åndelege forvirring som heilag. Eg var uverksam, låg under for ein tung feber: eg var sjalu på dyras lykke – kålormane, som representerer uskyld i dødsriket, moldvarpane, den jomfruelige søvnen!

La vie est la farce à mener par tous.

La vieillerie poetique avait une bonne part dans mon alchimie du verbe.

Et je redoute l'hiver parce que c'est la saison du confort!

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

En fyr sa en gang at hvis du treffer alle med kunsten din, så har du mislykkes. I hvert fall i å skape kunst. Og jeg deler i grunn den oppfatningen. Om noen kan fortelle meg hvem som sa dette, så er jeg for øvrig takknemlig. Uansett, jeg tenkte jeg kunne lage en liste for de virkelig smale bøkene som vil frastøte majoriteten av de som forsøker seg, enten det er på grunn av innhold, form eller begge deler. Jeg har foreløpig ikke så mange bidrag selv, da en del av intensjonen nettopp er å få tips om de merkeligste bøkene som finnes der ute.

Kun en bok pr. forfatter, hvilket betyr at man i noen av tilfellene vil kunne flere besynderlige bøker av samme forfatter. Og kun skjønnlitteratur.

• "Askens poet" av Pier Paolo Pasolini
  • "Ein båt i rus og andre dikt" av Arthur Rimbaud