Året uten sommer

Kagge 2012 E-bok

De berørte av terroren den 22. juli kom fra hele Norge. Erika Fatland har reist fra Longyearbyen i nord til Mandal i sør for å møte overlevende, berørte og etterlatte. Hun lar dem fortelle om sine opplevelser den 22. juli og tegner det større bildet av et fredelig land som brått stod overfor sin største nasjonale krise og tragedie etter 2. verdenskrig. I tillegg utvider Fatland perspektivet ved å se hendelsen i sammenheng med lignende tragedier internasjonalt. Boka tar oss med til Oklahoma og San Francisco i USA, Beslan i Kaukasus, Winnenden i Sør-Tyskland og Valletta på Malta. Gjennom samtaler med så vel etterforskere som politiske ekstremister føres vi inn i det mentale landskapet der gjerningsmenn av typen "ensomme ulver" holder til. Erika Fatland er forfatter og sosialantropolog. Hun debuterte med barneboka Foreldrekrigen i 2010, og ble brageprisnominert i 2011 for boka Englebyen, som handler om livet i Beslanetter terrorangrepet i 2004.

Forlag Kagge

Omtalt sted Oslo Utøya

Dette er den mest lesverdige av dei tre 22.juli-bøkene eg har lese. Ifølge bokmeldaren i Morgenbladet er det ein veikskap ved boka at den manglar eit hovudfokus. Eg vil sei at dette snarare er ein styrke. Medan Aage Storm Borchgevink i den mest omtalte 22.juli-boka i haust, En norsk tragedie, i all hovudsak fokuserer på ABB sin barndom og bakgrunn, har Fatland si bok eit langt breiare perspektiv. Det er særskilt verdifullt å lesa om Fatland sine møte med dei etterlatne, og hennar skildring av hendingane på Utøya er dei mest fortetta og intense som er skrivne i ettertid av 22.juli. Denne lesaren sette også stor pris på presentasjonen av andre einsame ulvar som har begått terrorhandlingar dei siste åra.

Dag og Tid sin meldar av "Året uten sommer" meinte at dette er den boka om 22.juli som eignar seg best for omsetjing til andre språk, også fordi den opnar for fleire perspektiv enn dei andre bøkene om 22.juli. Det er ikkje vanskeleg å gje han rett.

Vi vet jo hva som skjedde. Likevel klarer Erika Fatland å vise terrorangrepet 22. juli i et nytt perspektiv. Boka er grusom, men god å lese. I noen kapitler trekker hun paralleller til andre terrorangrep og gir oss den faglige vinklingen, men størstedelen av boka forteller ofrenes historier. Det fortelles med varme og ekte innlevelse, både om menneskene de var før terrorangrepene og om hvordan livet ble etterpå, enten for de som overlevde eller for de pårørende.

Dette er bøker jeg har lest 2013

bøker jeg har lest i 2016

• "Med livet som innsats - historien om en redningsaksjon på Utøya 22. juli 2011" av Bjørn Juvet
  • "Et kvart liv - Håvard Vederhus 1989-2011" av Hans Olav Lahlum
  • "Massemorderens private e-poster" av Kjetil Stormark
  • "En dag i historien - 22. juli" av Andrea Gjestvang
  • "Selv om sola ikke skinner - et portrett av 22. juli" av Stian Bromark
  • "Hanns og Rudolf - en tysk jødes jakt på kommandanten i Auschwitz" av Thomas Harding
  • "Gjerningsmenn - hvordan helt vanlige mennesker blir massemordere" av Harald Welzer
  • "Tragedien som samlet Norge - 22.07.2011" av Einar Solvoll
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic