Året med tusen dager

Gyldendal 2003 Innbundet

Berit og Richardt møtes i voksen alder, og etter bare et par års samliv rammes Richardt av Alzheimers sykdom. Forfatteren forteller om hvordan livet endres, gir et innblikk i frustrerende møter med helsevesenet, viser omgivelsenes unnvikende holdninger og manglende forståelse, og formidler hvordan det oppleves å miste kjæresten sin bit for bit. Hun lar også leseren få del i de gledene hun og Richardt tross alt opplevde underveis.

I godt voksen alder møtes Berit og Richardt og blir forelsket i hverandre. Etter bare et par års samliv, rammes Richardt av det som skal vise seg å være Alzheimer. Bare 53 år gammel dør han. Dette er Berits fortelling, en fortelling om kjærlighet, om tap, om svik .; og om styrke. Alzheimer er en sykdom som fremdeles er omfattet av mye uvitenhet og angst. Først og fremst er det en sykdom vi bare tror rammer gamle mennesker. Derfor tok det lang tid før noen forsto hva som feilet Richardt da han, en mann midt i livet, begynte å oppføre seg stadig mer underlig. Berit Degnæs forteller den sterke historien om hvordan livet forandret seg, fra dag til dag, etter hvert som mannens virkelighetsorientering begynner å svikte. Sterkt og nært forteller hun om sitt møte med helsevesenet, om omgivelsenes reaksjoner og .; ofte .; unnvikende holdninger; og ikke minst hvordan forholdet mellom henne og mannen forandrer seg. Uten bitterhet formidler hun hvordan det oppleves å miste mannen sin bit for bit.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205310155