Årene med Laura Díaz

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Gyldendal 2002 Innbundet

Romanen ser det tjuende århundret gjennom øynene til en kvinne som blir like mye en del av vår historie, som av den meksikanske historien hun observerer og er med på å skape. Laura Díaz blir født i 1898, og blir gift, får barn, er mektige menns elskerinne, og før hun dør i 1972 blir hun hedret som en politisk engasjert kunstner. Hun lever et lykkelig liv til tross for de tragedier og tap hun opplever.

I denne strålende og håpefulle romanen gir Carlos Fuentes leseren et rikt portrett av det tjuende årundrets meksikanske historie sett gjennom øynene til Laura Díaz. En roman som er smekkfull av fargerike scener og hjerteskjærende dramatikk, men også av gripende psykologiske innsikter. Gjennom å fortelle livshistorien til den modige og lidenskapelige, men like fullt oppdiktede Laura Díaz (f. 1898) kaster Carlos Fuentes i dette fyrverkeriet av en roman også lys over Mexicos turbulente historie de siste hundre årene. Laura er et spesielt oppvakt barn og vokser seg til vakker kvinne, god mor, kone til en ektemann og elskerinne til flere sterke menn. Fortellingen følger både kjærlighetsforholdene hennes og den ubøyelige viljen hennes til å skape seg sitt eget liv, selv om sterke politiske omveltninger herjer landet. Som godt voksen blir hun kjent med kunstnerparet Frida Kahlo og Diego Rivera, og dette vennskapet inspirerer henne til å ta frem sine egne kunstneriske anlegg. Hun blir en anerkjent fotograf.Dette er Carlos Fuentes. viktigste roman, allerede i ferd med å bli et nasjonalt minnesmerke i Mexico.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205302150

EAN 9788205302150

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Mexico

Etter tips her på bokelskere.no kjøpte jeg "Røde mølle" av Pierre la Mure på loppemarked. "Røde mølle" er en roman basert på kunstneren Henri Toulouse-Lautrecs liv. Det fikk meg til å tenke på andre romaner basert på store kunstneres liv - noen har jeg lest, noen har jeg bare hørt om. Jeg vil gjerne ha flere tips! (De bøkene jeg kjenner til, handler om europeiske kunstnere - dét er ikke noe vilkår for denne listen! Derimot har jeg lagt som premiss for meg selv at historiene skal være knyttet til kunstnere som faktisk har levd; romaner som f.eks. Lars Saabye Christensens "Modellen" faller utenfor i denne sammenheng, fordi den ikke er basert på en kunstner som faktisk har eksistert.)

• "Møllen ved Floss" av Mary Ann Evans
  • "Exit gjenferd" av Philip Roth