Årene med Elizabeth

Kagge 2019 E-bok

Hun var verdens mest kjente menneske. Hun tok imot 15 statsministre som dronning - fra Winston Churchill til Liz Truss. Hun er den monark i historien som har sittet lengst på tronen.

Årene med Elizabeth er som et eventyr.
Boken bringer deg dypt inn i de kongelige gemakkene. Her får du de ukjente historiene fra dronning Elizabeths eventyrlige år og fra dronningfamiliens mange dramaer, om forelskelser, feider og skilsmisser, og et granskende blikk på hva det er som egentlig skjer når millioner av mennesker gråter over en prinsesses død eller fryder seg over et kongelig bryllup. Inger Merete Hobbelstad skriver med letthet, med sans for pikante detaljer og lange historiske linjer, med sjarm og sensibilitet om det britiske kongehus, om hver av kongefamiliens sentrale medlemmer og om britisk historie. Årene med Elizabeth er et overflødighetshorn av morsomme, tragiske, uhørte og uforglemmelige historier. Boken er rik på kunnskaper og skarpe analyser. Midt i fortellingen står Elizabeth: Datter, søster, mor, hustru, men fremfor alt - dronning.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2019

Omtalt tid 2000-2009 2010-2019 1900-tallet

Omtalt sted Storbritannia

Omtalt person Elizabeth II

"Etter innspillingsperioden ba regissørene om å få snakke med dronningen, i en samtale som kunne brukes som kommentarspor til dokumentaren. Hun sa ja. Noe av det siste hun sier i filmen, er kanskje det eneste stedet der hun røper en viss uro over den yngre generasjonen som er fanget i sine egne intriger og ikke forstå at de må ta vare på familiebedriften.
«Hvis du lever denne typen liv», sier dronningen. «som er slik folk pleide å leve, så lever du for tradisjonen, for kontinuiteten. Jeg synes det er noe trist ved at folk ikke lenger tar på seg jobber for livet. De prøver forskjellige ting hele tiden. For min del vet jeg akkurat hva jeg skal gjøre om to måneder. Allerede nå vet jeg mye om hva som skal skje neste år. Og jeg tror det er dette de yngre familiemedlemmene synes er vanskelig – den regimenterte siden av det.»

Sitatet over er fra kapitlet Det fryktelige året i boken Årene med Elizabeth skrevet av Inger Merete Hobbelstad som ble utgitt på Kagge Forlag i 2019. Det fryktelige året, eller «Annus Horribilis» som dronningen sa i sin tale i anledning hun hadde sittet førti år på tronen, fire dager etter brannen på Windsdor Castle, var 1992.

Mer om denne boken i et innlegg på bloggen min her - link

Glitrende skrevet! Ja, den er god. Akkurat som å lese "The Crown". Jeg synes nok Diana tar litt for stor plass.

• "Kronprinsessens krig - den sanne historien om kronprinsesse Märtha og Franklin D. Roosevelt" av Trond Norén Isaksen
  • "Christian Frederiks tapte rike" av Mona Ringvej
  • "Amerikansk valgkamp - image, penger og moderne politikk" av Hallvard Notaker
  • "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Konge for sin tid" av Christian Borch
  • "Nelson Mandela" av Teresa Grøtan
  • "Lars O. Bru og havet - roman" av Morten Bjerga
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "Martin Tranmæls metode - da arbeiderbevegelsen nedkjempet ytre høyre og hvordan vi kan gjøre det igjen" av Mímir Kristjánsson
  • "Det norske Amerika - nordmenn i USA og Canada 1900-1975" av Sverre Mørkhagen
  • "Kaci - min mamma" av Christina Five Berg