År og dag

Johan Bruns fotografier

av (forfatter) og Johan Brun (illustratør).

Pax 2005 Innbundet

Boken presenterer fotografier av en av Dagbladets fremste presse- og reportasjefotografer, Johan Brun. I tillegg har han fremstått som portrettør og bokillustratør, samt som en av våre ledende fotografiske skildrere av natur- og kulturlandskap. Gjennom denne presentasjonen synliggjøres også trekk ved pressebildets utvikling i etterkrigsperioden. Johan Brun kommenterer selv bildene og hvordan de er blitt til.

Johan Brun (1922-) begynte å fotografere rundt 1940, og ble i 1948 ansatt som pressefotograf i Dagbladet. Han ble først kjent for sine sportsbilder, og hans påståtte felling av skøyteløperen Hjalmar Andersen under EM på Bislett i 1951 med en overraskende blits gjorde ham til en av landets første "fotografkjendiser". Brun ble også tidlig kjent for sine illustrerende reportasjebilder, og var i sitt arbeid som pressefotograf i Dagbladet aktivt med på å utvikle bildebruken i avisen. Johan Brun gjorde også i disse årene en serie følsomme portretter av bl.a. Tarjei Vesaas og Alf Prøysen. Gjennom et langt liv med kameraet har Johan Brun nedlagt et mangesidig virke som presse- og reportasjefotograf, men også fremstått som en ypperlig portrettør og bokillustratør. Han er en av våre fremste fotografiske skildrere av natur- og kulturlandskap. Johan Brun er fortsatt en aktiv fotograf, som innehar Statens stipend for eldre fortjente kunstnere.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2005

Omtalt person Johan Brun

Fordelen med sakprosabøker er at de kan leses fra A til Å, men også fra H til T. Eller O til Z. De kan plukkes fram for å få et lite sniff av historien de forteller, i de fire minuttene det tar å koke et egg eller de to det tar å vente på at datteren din skal få på seg uteklærne.