Åpent sinn eller høl i hue?

av (redaktør), Arnfinn Pettersen (redaktør), Didrik Søderlind (redaktør) og Skepsis (utgiver).

Humanist forlag 2006 Heftet

Dette er en artikkelsamling der skeptikere tar for seg temaer som spenner fra ønskekvister og Harry Potter til alternativ medisin og Holocaustbenektelse. Boken gir et overblikk over hva de selverklærte skeptikerne er opptatt av og ser bl.a. på hva som skjer med teorien bak Da Vinci-koden når den blir gått etter i sømmene, hva Harry Potter har til felles med norsk heksetradisjon, og om Norges svar på Nostradamus, Lebesbymannen, hadde rett i noen av sine spådommer.

Åpent sinn eller høl i hue? Hva skjer med teorien bak Da Vinci-koden når den blir gått nærmere etter i sømmene? Hva har Harry Potter til felles med norsk heksetradisjon? Visste du at Røde Kors kurset personell i bruk av ønskekvister, og fikk med seg Forsvaret - inntil det ble vitenskapelig bevist at kvistene var totalt ubrukelige i leteaksjoner? Og hadde Norges svar på Nostradamus, Lebesbymannen, rett i noen av sine spådommer? I "Åpent sinn eller høl i hue?" tar Norges fremste skeptikere for seg temaer som spenner fra Harry Potter via ønskekvister til Holocaustbenektelse. Boka, som gis ut i samarbeid med foreningen Skepsis, gir et overblikk over hva de selverklærte skeptikerne er opptatt av, og leseren vil garantert bli både underholdt, provosert og opplyst i løpet av lesningen.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2006

• "Bløffer og bløffmakere - episoder i bedrageriets kulturhistorie" av Tore Sørensen
  • "Jakten på Germania - fra nordensvermeri til SS-arkeologi" av Terje Emberland
  • "Fyrster i tåkeland - falsknere, fantaster og fanatikere ved vitenskapens grenser" av Terje Emberland
  • "Navn i Oslo" av Leif Gjerland
  • "Jeg, vi og de andre - om nasjoner og nasjonalisme i Europa" av Peter Normann Waage
  • "Konspiranoia - konspirasjonsteorier fra 666 til WTC" av Arnfinn Pettersen
  • "How Mumbo-jumbo Conquered the World - A Short History of Modern Delusions" av Francis Wheen
  • "Irrationality" av Stuart Sutherland
  • "The Extended Phenotype - The Long Reach of the Gene (Popular Science)" av Richard Dawkins
  • "Why People Believe Weird Things" av Michael Shermer
  • "Dommedag! - verdens undergang før og nå" av Asbjørn Dyrendal
  • "Vi sloss for Norge - frontkjemper og motstandsmann - fiender i krig, venner i fred" av Arvid Bryne