Åpent hav

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Omnipax 2007 Heftet

Krigen er slutt, og det er klart Steffi er glad. Men hvor hører hun til? Hun har ikke hørt fra faren på to år, og i Wien er det ingen igjen av familien Steiner. Hun lurer på om hun skal bli i Sverige, eller om hun skal reise til slektningene i Amerika. Det blir ikke enklere når Sven dukker opp på selve fredsdagen. Han vekker til live følelser Steffi trodde var borte. Dette er den fjerde boka om Steffi.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Sverige

Siste bind i serien. Passer best for større ungdommer eller unge voksne.
Boken gir et komplekst bilde av krigens følger. Karakterene har dybde og gjennomgår endringer.

Boken tar for seg flere temaer som egner seg for diskusjon: Holocaust og overlevelsesskyld, sionisme, ungt voksenliv og ansvar, forelskelse og naiv kjærlighet. Boken stiller spørsmål om religiøs og kulturell identitet, og spørsmål som Hva er en familie? og Hvor hører jeg hjemme?.

«Vårt Wien er borte», skrev pappa. «Ingenting er tilbake, ingen venner, ingen slektninger, ingen kolleger. For meg er Wien en kirkegård. Østerrikerne feirer befrielsen fra nazistene, men glemmer at de selv tok i mot dem med åpne armer for bare noen få år siden. Hver gang jeg ser et vennlig ansikt på gaten spør jeg meg selv, hva gjorde han under krigen? Når tok hun av seg hakekorsmerket?»

Tårene kommer som en flom. «Å, onkel Evert, jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne reise fra dere. Dere har vært så snille mot meg. Jeg er så glad i dere begge to.»
Onkel Evert rekker henne et stort lommetørkle. «Livet er som det er,» sier han, «det finnes alltid noe mer bortenfor horisonten.»

• "Havets dyp" av Annika Thor
  • "Vannliljedammen" av Annika Thor