Åndenes hus

av (forfatter) og Kjell Risvik (oversetter).

Gyldendal 2010 Heftet

Boka er historien om en hel nasjons storhet og fall. Gjennom beretningen om et familiedynasti, skildrer forfatteren chilensk historie fra århundreskiftet og frem til mordet på president Allende i 1973. Vi følger utviklingen frem mot det endelige sammenbrudd i alle sosiale og politiske strukturer, de militæres statskupp, torturen, de vilkårlige henrettelsene, forsvinninger og masseflukt.

ISBN13 9788205400924

EAN 9788205400924

Serie Gyldendal klassiker

Genre Magisk-realistisk litteratur

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Chile

Dette er en av de vakreste, sterkeste, mest magiske bøker jeg vet om. Jeg leste den første gangen da jeg var 18 og jeg husker at jeg gråt meg gjennom den. Jeg leste den igjen nylig, 35 år senere, og jeg gråt meg gjennom den igjen.

Jeg finner det vanskelig å skrive et handlingsreferat til denne boken, noe fordi den var så omfattende og historien så stor, om ikke episk. Det er med ærefrykt at jeg allikevel skal forsøke å fortelle litt om handlingen. Det er i hovedsak to viktige historier vi følger. Historien om Chile, og historien om kvinnene i familien Del Valle. Vi blir kjent med søstrene Rosa og Clara, deres foreldre Nívea og Severo, og etterhvert Claras datter Blanca, og Blancas datter Alba. Deres romanser, ektefeller, fedre, brødre og onkler blir vi også kjent med, men i hovedsak følger vi kvinnene. Samtidig blir vi kjent med de politiske endringene i landet det siste århundret, ofte gjennom de forskjellige mennene som gjør seg gjeldende gjennom historien. Rosa var vakker, hun hadde nesten gjennomsiktig hud og et grønnskjær i håret. Hun var så vakker at ingen mann turde prate med henne, de turde bare se på henne og beundre henne fra avstand. Men til slutt fikk hun en kjæreste, nemlig Esteban Trueba, som også fungerer som en forteller i boken. Clara er klarsynt, har telepatiske evner, og kan se fremtiden. Hun er også stum en periode i livet og begynner å skrive dagbok, og det er noe på grunn av hennes nedtegnelser at vi kan bli kjent med både henne og hennes familie. Blanca blir til tross for sin høye status forelsket i en gutt som står langt lavere enn seg selv, og deres forhold er sterkt allerede fra de er små barn. Denne mannen blir etterhvert sterkt engasjert i den politiske venstrefløyen, i motsetning til Blancas far, som er sterk tilhenger av høyrefløyen. Videre skjer det samme med Alba, Blancas datter, hun blir forelsket i en mann med politiske meninger så forskjellige fra hennes familie som overhodet mulig. Vi følger Chile fra å være politisk konservativt, til sosialismens inntog – og fall, til diktaturet. Alt gjennom disse kvinnene, og deres liv. Alt i alt vil jeg si at boken i stor grad handler om usedvanlige og fantastiske kvinner, og Chiles turbulente historie. Jeg føler at jeg varsomt blir brakt med fra det ukjente tidlige 1900-tallet til en noe mer gjenkjennelig tid gjennom en særdeles fantastisk, magisk men troverdig familie jeg både blir glad i, hater og engasjerer meg for.

Les mer her (en prosjektblogg der målet er å lese en bok fra hvert land på jorda)

Mmmm vilken fantastisk bok säger jag bara. Undrar hur det kan komma sig att jag inte har läst den förrän nu? Har ju haft vänner som bodde i Chile 1973 under militärkuppen och som berättat för mig hur det var i den brutala kuppens dagar och hur de hade det i landet före dess under Allendes regim. Kanske beror det på att jag blir lite skeptisk till böcker som höjs till skyarna av många. I det här fallet var det dock härligt att få denna läsupplevelse!
Citat Göra Hägg 1001 böcker...:
"En stor och gripande berättelse. Magisk realism som på något vis känns verkligare än verkligheten."

Da hun nesten hadde oppnådd sin hensikt, dukket bestemoren Clara opp, henne som hun hadde påkalt så mange ganger for å få hjelp til å dø, med den besynderlige tanken at det ikke var noen vits i å dø, for dø, det gjorde man i alle fall, men å overleve, for det var et mirakel.

Pendelens selvstendige bevegelser pekte ut bokstavene og fikk frem budskap på spansk og esperanto, og beviste dermed at det er de eneste språk som interesserer skapninger fra andre dimensjoner, og ikke engelsk, slik Clara skrev i brevene til de engelsktalende landenes ambassadører, men hun fikk aldri svar, og det fikk hun heller ikke fra de forskjellige undervisningsministrene hun henvendte seg til med sin teori om at man burde la barna lære seg esperanto, i stedet for engelsk og fransk, som var språk mest egnet for sjøfolk, kremmere og ågerkarler.

Hun hadde det for seg at bare man satte navn på problemene, ville de anta fast form, og da var det ikke lenger mulig å bare late som om de ikke fantes.

You can't find someone who doesn't want to be found.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.

Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...

Denne listen er en reaksjon på Esquires liste.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

• "Om Kjærlighet og skygge" av Isabel Allende
  • "Eva Luna forteller" av Isabel Allende