Åndejegerne

ISBN13 9788203255342

EAN 9788203255342

Serie Åndejegerne (1)

Genre Fantasy

Denne boka handler om tre ungdommer fra tre ulike land (Norge, Tyskland og USA) som kun har det tilfelles at de fyller tretten år på samme dag. De våkner opp sammen, innestengt i et fangehull uten å vite hvordan eller hvorfor. Det viser seg at de fra fødselen har blitt valgt ut til å være åndejegere. Deres oppgave er kort fortalt å utrydde onde ånder som forviller seg inn i menneskeverdenen.

Jeg må innrømme at jeg synes dette hørtes spennende ut, men jeg ble veldig skuffet. Jeg synes det ble kjedelig og det ble liksom aldri ordentlig spennende. Dessuten stusset jeg litt på språket i boka, som jeg til tider synes var dårlig. For eksempel ungdommenes læreånd (som er mange tusen år gammel) bruker uttrykket ond smurf!? Og andre småting, som at denne samme ånden kjenner til hamburgere fra vår moderne tid, men ikke datamaskiner...? Temaet er nokså originalt, og boka er realtivt lettlest med tanke på skrift og oppsett, men det er det. Dette er første boka i en serie...

Innholdsmessig passer den for barn fra rundt 11 år (?), men det er litt for mye banning synes jeg, til at den passer til denne målgruppa. Faen og jævlig blir brukt flere ganger.

Styr unna!

De første sidene var lovende, med et tilsynelatende spennende plot. Desto større ble skuffelsen når fortsettelsen slettes ikke kunne leve opp til starten. Dårlig grammatik, oppstykket og kunstig dialog, lite engasjerende persongalleri og kjedelig handling. Dessverre!

Næh... Tre utvalgte tenåringer, onde ånder og greier. Men det blir aldri ordentlig spennende, og de laaange forklarende passasjene blir bare oppstyltede kjedelige. Og hvilken flere tusen år gammel ånd bruker uttrykket "en ond smurf"?? Pluss for originalitet i tematikk, men det holder altså ikke. Etter min mening.

Denne er bare dårlig. Den gir ikke mening og er dårlig skrevet, denne passer for 11 åringer men det er for mye banning. Ånden vet hva en burger er men ikke en PC. Han nevner også smurf som gir i gen mening.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

boka er ganske trash Dårlig

Populære serier for barn som gjerne lar seg skremme av historier om møter med mørke, overnaturlige krefter. (Den første boken i hver serie er tatt med i listen.)

• "Filmhistorier - utrolig, men sant!" av Mikael Godø
  • "Skyggen" av Petrus Dahlin
  • "Pyro" av Stein Morten Lier
  • "Forvandlerne" av T Cooper
  • "Memory - drømmenes by" av Christoph Marzi
  • "Pesten - the young world" av Chris Weitz
  • "Vindeltrappen" av Mary Roberts Rinehart
  • "Ruffens jul" av Thore Hansen
  • "Timeriders" av Alex Scarrow
  • "Rottereir" av Widar Aspeli
  • "Ikoner - roman" av Margaret Stohl