Åndefjellet

av (forfatter), Baisha Liu (oversetter) og Harald Bøckman (oversetter).

Aschehoug 2005 Heftet

Hovedpersonen reiser i et landskap med mange spor etter primitive kulturer, urgamle sjamanistiske tradisjoner og daoistiske forestillinger. Blant mye annet behandler forfatteren det eksistensielle dilemmaet om menneskets behov for den absolutte friheten som ensomhet gir, stilt opp mot behovet for varmen og fellesskapet med Den andre.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203208645

EAN 9788203208645

Serie Aschehoug moderne

Omtalt sted Kina

Opp gjennom tidene og fremdeles den dag i dag har det eksistert, og eksisterer en del bøker som er/eller har vært forbudte innenfor enkelte områder.

Bakgrunnen for at noen bøker forbys varierer veldig, men kan ofte settes i sammenheng med politikk, religion eller andre faktorer som landenes myndigheter er særskilt opptatt av å holde innefor visse rammer.

Noen har bare vært forbudt periodevis, mens andre er det den dag i dag:)

Alle som måtte ha forslag til bøker de mener hører under denne listen, feel free til å si fra!:D Eller har tilleggsopplysninger/korrekturer i forhold til det som står også. Jeg vil at denne listen skal bli omfattende og mest mulig korrekt:)

Jeg vet det ikke bare er jeg som synes det er tiltrekkende med forbudte ting...

Kort med vilje. Trenger sårt tips.

Vinnere av nobelprisen.
Nobelprisen ble ikke utdelt i 1914, 1918, 1935 og 1940-1943. To personer mottok prisen i 1904, 1917, 1966 og 1974.

• "Begynnelsen eller historien om den vakre fru Seidenmann" av Andrzej Szczypiorski
  • "Et menneskes hellige bok" av Xingjian Gao
  • "Den halve mannen" av Xianliang Zhang