Å ville døden sterkere enn livet

om depresjon, selvmord og etterlattes situasjon

Gyldendal akademisk 2004 Innbundet

Forfatteren har snakket med pårørende til mennesker som har tatt sitt eget liv. I boken forteller de om sine opplevelser. Forfatteren skriver også litt om ulike behandlingsmetoder og forskning rundt temaet. Med litteraturliste.

«Jeg kommer aldri til å forstå hans valg, men jeg må akseptere det.»Hvert år opplever mennesker å miste en av sine nærmeste i selvmord. I Norge dør det flere for egen hånd enn i trafikken. I Å ville døden sterkere enn livet lar Solveig Bøhle oss møte pårørende. Deres historier veves sammen med fagpersoners viten. På denne måten får vi kjennskap til et felt med store utfordringer. Vi får også innblikk i forskning og behandlingsmetoder som innbyr til håp om hjelp og et meningsfylt liv. Å ville døden sterkere enn livet er en bok om å ta vare på håpet i en situasjon hvor fortvilelse og håpløshet kan bli sterkere enn livsviljen. Den viser oss også hvor viktig det er for etterlatte å bli sett, møtt og forstått i behandlingssystemet.«Jeg vil skape gjenkjennelse for de mange som opplever psykiske lidelser selv eller blant de nærmeste,» sier Solveig Bøhle.Solveig Bøhle har over 30 års erfaring som journalist i NRK. Hun har laget radio- og fjernsynsprogrammer om selvmord, og har tidligere skrevet boken Noen blir tilbake. I dag er hun statsstipendiat.

Forlag Gyldendal akademisk

• "Etter selvmordet - veien videre" av Kari Dyregrov
  • "Kroppens skjulte språk - når følelser blir smerter" av Solveig Bøhle
  • "For å overleve - en bok om selvskading" av Sofia Åkerman
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic
  • "Gamle damer legger ikke egg ; Regjeringen bestemmer hvordan været skal bli" av Unni Lindell
  • "Ung sorg - 14 unge om døden og livet videre" av Birgitte Gjestvang
  • "Teskjekjerringa på blåbærtur" av Alf Prøysen