Å sette verden i brann

en ateist skriver om Jesus

Humanist forlag 2016 E-bok

Hvor godt kjenner vi egentlig fortellingene om Jesus? Og hva kan vi lære av dem? Mange tror de vet hva evangeliene om Jesus handler om: En mild moralfilosof som helbreder og oppfordrer til nestekjærlighet. Men evangeliene er blant de mest eksplosive fortellingene i historien. De forteller om en radikal refser som ønsket å revolusjonerer verden. Hvem ville Jesus vært hvis han dukket opp i dag? Bjørn Stærk (f. 1978) har blogget om politikk siden 2001, er fast skribent for Aftenposten og jobber til daglig som programmerer.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2016

Ein kan leika seg gjennom kyrkjehistorien med ein ateist utan trong til propaganda. Boka får sekser frå meg. Kanskje er eg predisponert for slik ei saftig bibelutlegging som Stærk driv med. Eg er utdanna teolog og praktiserande predikant. I mine lågkyrkjelege kretsar kan ein snakka om "sprengkrafta i Guds ord". Her er post-kristne Stærk knallgod. Så god at eg ville hatt han til å preika i kyrkja (om eg berre fekk runda av preika for han...) Han grip Jesu radikale ord, som er langt frå den snille læraren mange sekulære ser på han som. Jesu ord er fulle av kraft, også for ateisten Stærk. Kraft i den forstand at orda hans har sett menneske i brann i 2000 år. Kraft i den grad orda frå Jesu munn er fulle av paradokser, overdrivingar og spissformuleringar, slik alle vesentlege stormenn har halde seg for gode til systematisk tørrprat.
Les og bli bergteken!

De som ikke skjelver litt ved tanken på nye religiøse retninger, er de som tror at det bestående er udødelig. At ragnarok aldri kommer. Men det gjør det. Igjen og igjen.

For det er lett å si at folk skal få tro hva de vil, så lenge de tror omtrent som deg. Men tenk om de lar seg forføre av noen du ser på som fanatikere og svermere?

Når du har to bevegelser, en som sitter i et ærverdig bygg og venter på konvertitter, og en som går ut på gata og griper tak i alle den ser, så er det den som går ut på gata som vinner.

Religionshistoriens mørke hemmelighet er at undertrykkelse fungerer. Du kan knuse en idè - til og med en hel religion - ved å nådeløst fengsle, torturere og henrette de som tror på den. Men du må gjøre det ordentlig, slik du slukker en storbrann.

• "Religionskritikk" av Gunn Hild Lem
  • "Seloten - historien om hvordan Jesus fra Nasaret ble Jesus Kristus" av Reza Aslan
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana
  • "En delt verden - hvorfor vi lever i murenes tid" av Tim Marshall
  • "Oppstandelse" av Eivind Buene