Å samle solstråler fra Mosul til Drammen

av (forfatter) og Nasrin Khusrawi (oppleser).

Strawberry Publishing 2021 Lydfil

USA invaderer Irak i 2003. Millioner av barn får livet snudd opp-ned... Én av dem er Rahma Hamed. Den trygge tilværelsen i Mosul blir borte. Pappa blir borte. Hjembyen ødelegges av krig. Familien må flykte. Tilpasningen til det norske samfunnet fører henne etter hvert ut i et dobbeltliv. Hjemme, den perfekte muslimen. Ute, en helt annen person. Hennes historie representerer ikke alle, men den er lik mange andres når det gjelder de langvarige konsekvensene av krigen og koaset som har spredt seg i Midtøsten. Den skildrer at man kan dra fra krigen, men krigen drar ikke fra deg. Den forteller om viktigheten av å finne trygghet for enhver pris. Og når kjærligheten man opplever er forbudt, så blir den bare mer forlokkende. Hemmeligheter gjør at man ender opp i feil miljø. «Å samle solstråler fra Mosul til Drammen» handler om å være muslim i et ikke-muslimsk land. Om hvordan det er å leve i to verdener, om å splittes mellom religion og kultur. Om at også muslimske ungdommer må få gjøre feil, finne si egen vei. Om mental helse, om å være innelåst på en institusjon og det å få hjelp i tide når psykiske problemer tårner seg opp og er tabu. Å holde ut når det ikke finnes noen garantier for at fremtiden blir bedre, og familiens betydning og det som skjer når familier blir atskilt. Dette er en sterk historie om håp, kjærlighet, traumer, skam og destruktive forhold, om lysglimt, solsikker, takknemlighet, drømmer og følelser. Om å klare å samle solstrålene, likevel. Alt dette i løpet av et 19 år gammelt liv. Rahmas historie er spennende som en thriller, som også griper deg i sin sårbarhet og åpenhet.

Forlag Strawberry Publishing

Utgivelsesår 2021

Format Lydfil

Omtalt sted Norge Irak

Omtalt person Rahma Hamed

Denne var så vakker og trist. En viktig bok.

Rahma og familien bor i Mosul i Irak. Foreldrene er bekymret for den yngste datteren, som har vært syk siden hun var 1 år. I 2003 er Rahma 3 år, og USA invaderer landet hennes. Faren må forsvinne, for amerikanerne vil ta ham. 3 år gamle Rahma er livredd for farens sikkerhet, men kjemper samtidig en kamp for sitt eget liv. Sykehusene blir bombet, og medisiner er mangelvare. Så og si hver dag hører de skudd, og de vet aldri når soldatene kommer. Det er en fryktelig start på barndommen for lille Rahma.
I 2005 kommer familien til Norge, og Hemnesberget i den nordlige delen av landet. De er heldige. Faren kom før dem, og har allerede klart å etablere seg. Huset de bor i er like uvirkelig som den iskalde snøen for Rahma og søsteren, Noor. Men, livet blir ikke så enkelt likevel. Rahma sliter med ettervirkningene fra krigen i Mosul, og føler seg delt. Hjemme er hun den perfekte muslim, men utenfor hjemmet lurer fristelser som hun ikke klarer å motstå.
En utrolig sterk og sår historie om familie, kjærlighet, psyke, skam, håp, og traumer.

Jeg har lest at barn som har vokst opp med krig, kan huske enkeltehendelser fra de er veldig små. Kanskje minnebildene fra tidlig i livet bare varer i noen sekunder. Likevel preger de oss for alltid. De påvirker vi ender opp senere i livet, de påvirker hvem vi blir og hvordan vi har det. Med oss selv og med andre rundt oss.

Å være på et norsk sykehus var som å være på luksushotell. Jeg følte meg veldig rik, men ikke rik på penger. Her måtte ikke legene priotere hvem som skulle reddes først, eller hvem som kunne ofres. Legene trengte ikke å fokusere på fem pasienter samtidig. Her var oppmerksomheten rettet mot meg, og ingen andre. Her hadde de tid.

• "Tante Amerika - om det ubotelige" av Per Qvale
  • "Jeg skal ta vare på deg" av Gunn Marit Nisja
  • "Nulltimen - roman" av Lotta Lundberg
  • "Historien om en anstendig familie" av Rosa Ventrella
  • "Naturmannen og jeg - han lovet meg aldri gull, bare grønne skoger" av Lene Julsen
  • "Alt jeg skylder deg er juling" av Arne Svingen
  • "Blodets galskap - fantasyroman" av Elisabeth Øvreberg