Å redde fisk fra å drukne

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Pax 2007 Heftet

Bibi Chen, kunsthandler i San Francisco, planlegger en gruppereise til Burma med tolv av sine venner. Men rett før avreisen dør Bibi under mystiske omstendigheter. I stedet for kunnskapsrik guide, må hun bivåne reisen som usynlig observatør. Etter hvert kommer vennene bort fra de kjente turiststedene, og går seg vill i Burmas jungel. I møtet med jungelfolket blir de selvsikre amerikanerne konfrontert med sitt syn på fremmede kulturer. Samtidig blir øynene deres åpnet for militærregimets brutalitet.

Bibi Chen er en velstående kunsthandler i San Francisco, og har arrangert en gruppereise til Kina og Burma for tolv av sine venner for å studere buddhistisk kunst. Men før avreisen dør hun på mystisk vis, og kan ikke være den deltagende og kunnskapsrike guiden som planlagt. Hun er henvist til rollen som usynlig observatør etter hvert som vennene hennes forviller seg bort fra de kjente turiststedene, og blir borte i Burmas jungel. Møtet med kulturen og menneskene de treffer der, gjør den eksotiske turistturen til noe helt annet enn de hadde tenkt seg. En underholdende roman om selvsikre amerikanere på tur i et fremmed land.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted Myanmar

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Liste over bøker som omhandler Myanmar/Burma. Både skjønnlitteratur og sakprosa.

• "Hundre hemmelige sanser" av Amy Tan
  • "Glasslottet" av Amitav Ghosh