Å dykke etter sjøhester

en bok om hukommelse

av (forfatter) og Ylva Østby (forfatter).

Cappelen Damm 2019 Heftet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788202620431

EAN 9788202620431

Engasjerende og lettlest bok om et spennende og sentralt tema (for alle mennesker.) Forskningsformidling av ypperste klasse!

En kjempeinteressant og lærerik bok om hukommelse. Likte denne boka kjempegodt.

Jeg elsker populærvitenskap og denne boken var nydelig. Skrevet på en flott og folkelig måte, samtidig som den er veldig lærerik og full av morsomme funfact. Likte for eksempel godt at man kan spille tetris for å hindre traumer. Tanken er at bildene fra tetris "konkurrerer" om minneplassen for traumene. Antar at grunnen til jeg likte den så godt er at jeg selv spiller candy crush når jeg trenger å roe meg - har oppdaget at soving er perfekt med candy crush.

Det er også spennende - men litt trist - at minnene så lett smitter, slår seg sammen, forvrenges etc Det triste ligger nok i det at jeg føler at det jeg eier forsvinner. Har aldri vært så veldig minneorientert - det jeg husker best var fra da jeg var gravid med eldste jenta og jeg våknet hver natt av at jeg hadde drømt noe fra min egen barndom som var så sterkt at jeg gråt meg våken. Jeg er enda usikker på hva som var drømmer og hva som var virkelige minner. Dette er ting jeg ikke har husket tidligere, og nå husker jeg det bare som minner fra drømmen.

Spennende og interessant - og utrolig nok lett å lese!
Boka handler om hvor ulik hukommelse vi har, hvordan minner lagres, hva falske minner er. Den tar opp glemsel, hukommelsesteknikker og formidler forskning på en fascinerende måte 👍

Oppmerksomheten er tryllekunstnerens og lommetyvens venn, den kan ikke være overalt samtidig. Idet du ser på kartet som tyven dytter opp i ansiktet ditt for angivelig å spørre om veien, ser du ikke at han samtidig stikker hånden ned i veska di.

Selv om vi ikke skriver et seksbindsverk om oss selv, slik som Karl Ove Knausgård, går vi alle rundt med en selvbiografi lagret i hukommelsen. Og den er ikke bare en tilfeldig strøm av hendelser vi har vært gjennom. Den er strukturert og ordnet, etter vårt eget livsmanus. Vi er alle forfattere.

Vi har en hang til å lete etter en viss dramaturgi i livene våre, og siden vi ikke kan spole fremover, ser vi bakover i livet for å lage en fortelling om oss selv. Og når vi ser bakover, ressigerer, klipper vi og photoshopper. Vi kan endre manuset underveis, finne grunner til at ting er som de er.

Dommedag er ikke noe som venter fjernt fra oss. Det skjer hele tiden, i form av ekstremvær og krig. Det skjer gradvis, så langsomt at vi nesten ikke merker det. Klimaendringer og flyktningestrømmer endrer jorda litt, hele tiden.

There are places I remember all my life
Though some have changed
Some forever, not for better
Somke have gone and some remain
All these places have their moments
Of lovers and friends I still can recall
Some are dead and some are living
In my life I loved them all.

Fra "In my life" av The Beatles.

Populærvitenskapelige bøker med kroppen som tema

-Bok utgitt i 2024
-Vinner av Uprisen, årets ungdomsbok
-Bok av Jon Fosse
✔️Bok med tegnet cover
✔️Bok en venn plukker ut til deg
-En trilogi
✔️Bok på mindre enn 400 sider
-Les en Murstein (Bok over 600 sider)
-Bok om eller av Alexander Kielland
-Bok du ser noen lese i offentlig rom eller på TV.
✔️Bok i en sjanger du vanligvis ikke leser
✔️Bok med egennavn i tittelen
-Bok av forfatter fra Brasil eller Chile
-Bok du vil anbefale til de andre i Leseutfordringen
-Les en Feelgood bok
✔️Bok med flere forfattere
-Fantasybok av norsk forfatter
✔️Bok skrevet av en person som ikke primært er forfatter
✔️Bok som beskriver et bygdemiljø
-Les en Perlebok fra ditt lokale bibliotek
-Bok med pirater
-Bok der handlingen foregår på under en måned
✔️Bok du gjerne vil se som film
-Bok med noe du ønsker deg på coveret
✔️Bok skrevet av noen yngre enn deg
-Bok der handlingen foregår i et lukket rom (innesnødd hytte, bunker, ubåt, romskip el.lign.)

• "Kreativitet - hjernevitenskapen bak ideene og hvorfor dagdrømmerne skal redde verden" av Hilde Østby
  • "Hjernetrening - slik holder du hjernen i form" av Kaja Nordengen
  • "En kort historie om alle som noen gang har levd - genenes historie" av Adam Rutherford
  • "Sterk hjerne med aktiv kropp" av Ole Petter Hjelle
  • "Alle mine demoner - noveller" av Nikolaj Frobenius
  • "Å leve med Shakespeare - essays" av Inger Merete Hobbelstad
  • "Mitt liv med humler" av Dave Goulson
  • "Vår utrolige hjerne - en nervepirrende fortelling om vår dynamiske og formbare hjerne" av Johan Norberg
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "Virkeligheten er ikke slik vi tror - om tingenes grunnleggende oppbygning" av Carlo Rovelli
  • "Digital demens - alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine" av Manfred Spitzer
  • "Omgitt av psykopater - slik unngår du å bli utnyttet av andre" av Thomas Erikson