Å dele en flamme

noveller

Gyldendal 2011 E-bok

Boka inneholder åtte noveller som alle handler om par som har levd lenge sammen. De åtte novellene er: Arrangementet, Å dele en flamme, Skinnende hvit som en isbre, Den tredje dagen, Fossen, Paradisostranden, Rapsåkeren og Lyden av en dør.

Vi møtes, vi forelsker oss. Vi begynner å dele en flamme ? men klarer vi å holde den i live? Parene i disse novellene har alle levd lenge sammen og er sterkt knyttet til hverandre. Samtidig utfordrer de seg selv og den andre. De prøver å ødelegge, og de prøver å reparere. De hevner og de elsker. De er redde for å miste, samtidig som de er redde for og trette av å bli holdt altfor godt fast.Det handler om en krangel på en ferietur til Italia, om å bli kastet ut av bilen på et fremmed sted. Det handler om de som ikke klarer å leve uten hverandre, men som samtidig ikke klarer å leve uten andre. Det handler om mannen som opplever at lykkekriteriene forandrer seg med alderen. Og om nattlige telefonsamtaler og elskere som aldri, aldri glemmer.

ISBN13 9788205421233

EAN 9788205421233

Man kunne ikke gå ut på byen sammen med lykkelige folk. Man kunne ikke ha det gøy sammen med lykkelige mennesker. De lengtet bare hjem. Ulykkelige folk var mer interessante, det var noe annet å gå ut med en ulykkelig venn. Da kunne man drikke seg full, muntre hverandre opp, ha interessante samtaler.

• "Fotografiet - noveller" av Annette Mattsson
  • "Snart er dette lenge siden - noveller" av Viktoria Lindberg
  • "Holde fast - noveller" av Annette Mattsson
  • "Leselykke - en liten bok om bøkenes verden" av Torhild Viken
  • "Død og oppstandelse - roman" av Bjørn Vatne
  • "Snart er det oss - noveller" av Ida Zachariassen Sagberg
  • "Julenoveller - 21 nye og klassiske noveller fra norske forfattere" av Lars Saabye Christensen
  • "Jeg er ikke polakken din" av Ewa Sapiezynska
  • "Slik skjer det ikke - noveller" av Line Berg