Å bli den du er

perspektiver på menneskets frihet

av (forfatter), Jon Wetlesen (oversetter), Fondet for Thorleif Dahls kulturbibliotek (utgiver) og Det Norske akademi for sprog og litteratur (utgiver).

Aschehoug 2000 Innbundet

Den tyske mystiker mester Eckhart har vært en inspirasjonskilde for søkende mennesker i 700 år. De tyve tekstene som denne boka inneholder, er hentet fra forfatterens tyske tekster, hans tre traktater og et utvalg av hans prekener. Boken har en innledning om hans liv og hans vei til indre frihet. Har litteraturliste.

Den tyske mystikeren Mester Eckhart ( 1260 . 1328 ) har vært en inspirasjonskilde for søkende mennesker i 700 år. Interessen for ham er i dag stadig økende. Han var medlem av dominikanerordenen i samme tradisjon som Thomas Aquinas , men mer orientert mot nyplatonisk enhetsmystikk enn Aquinas . I likhet med ham var han en akademisk læremester ved universitetene . Han var også en dyktig administrator for sin orden. Men fremfor alt var han en . levemester . og veileder for søkende mennesker på den indre frigjøringsvei.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203178290

EAN 9788203178290

Serie Thorleif Dahls kulturbibliotek

Omtalt person Eckhart

Mennesket har en fri vilje som det kan velge godt eller ondt med, og Gud gir det valget mellom døden for å handle ondt og livet for å handle rett.

Derfor skal dere ikke legge dere til noen bestemt måte, for Gud er ikke på noen måte, hverken den ene eller den andre. De som tar Gud på en slik måte, gjør ham derfor urett. De tar måten, men ikke Gud. Behold derfor dette ordet: at dere bare har Gud for øye og søker ham.

Slik er de ord utlagt som den hellige Johannes skriver: "Guds kjærlighet er åpenbart oss". At det er skjult for oss, har ingen andre skyld i enn vi selv. Vi er årsaken til alle våre hindringer.

Å under over under, hvilken edel overgivelse det er når sjelens væren ikke kan overgi seg til noe annet enn bare den rene enhet til Gud!

Eckhardt får frem det paradoksale ved denne veien ved å
karaktisere den som en veiløs vei eller en måteløs måte. I en
viss forstand kan vi si at her er det ingen forskjell mellom vei og
mål; veien er målet; den har ikke nye ytre mål; ingen ytre grunn.
Her forstår man seg selv ut fra det som er i seg selv og forstås ved
seg selv, og som intet er utenfor. Den som lever og virker slik,
gjør det uten noe hvorfor.

Her er skjønnlitterære bøker frå 2011, litt hulter til bulter pga.teknisk feil. Det var eit godt leseår.