Å begjære den du elsker

J.M. Stenersens forlag 2021 E-bok

Klokt om begjær og kjærlighet.

Trang til spenning, til å utforske det nye og ukjente, utgjør én kraft i oss. En annen kraft er behovet for det trygge og velkjente. Hvordan kan vi forstå det motsetningsfylte i våre kjærlighets- og seksualliv? Er det mulig å bevare seksuell spenning i et langvarig forhold som samtidig gir tilhørighet og forankring?
I denne boka tar psykoanalytiker og professor Siri Gullestad for seg grunnene til at driftslivet og kjærlighetslivet vårt kolliderer. Gjennom et langt liv som terapeut har hun møtt utallige mennesker som opplever denne konflikten. Med eksempler fra terapirommet, fra film, litteratur og psykologi belyser hun våre sammensatte kjærlighetsforhold. Begjæret avhenger av hvordan personligheten er skrudd sammen, og det avspeiler andre følelser og behov, som angst for å bli forlatt eller higen etter selvbekreftelse. Begjæret kan undergraves i et forhold, eller det kan opprettholdes. Men innsikt i grunnene til at vi handler som vi gjør kan være frigjørende - og det kan gjøre det lettere å elske den vi begjærer og begjære den vi elsker.

Forlag J.M. Stenersens forlag

• "Detaljene - roman" av Ia Genberg
  • "Far ; En kvinne" av Annie Ernaux
  • "Kirurgen - roman" av Ida Hegazi Høyer
  • "Småting som dette" av Claire Keegan
  • "Kjærlighetens fem språk - hvordan uttrykke hjertevarme overfor den du er glad i" av Gary Chapman
  • "Kvit, norsk mann - dikt" av Brynjulf Jung Tjønn
  • "Jeg nekter å tenke" av Lotta Elstad