A discovery of witches

2011 Heftet

Dette er den første boka i Alle sjeler-trilogien.

Dette er den første boka i Alle sjeler-trilogien.

ISBN13 9780143119678

EAN 9780143119678

Serie All souls trilogy (1)

Genre Fantasy

Omtalt sted England

LØP, DIANA, LØP!

Jeg har forsøkt å lese denne boka i noen dager nå. Og ja, jeg sier forsøkt, fordi selv om den er lettlest (les: dårlig skrevet, men ikke noe problem å pløye seg gjennom) legger jeg den stadig fra meg fordi den er så grenseløst IRRITERENDE. Den ekstremt kontrollerende mannen som doper ned sin utkårede(!) fordi han mener han, ikke henne, er den som bestemmer når hun trenger søvn og en "time out", for å nevne noe - med andre ord, behandler henne som et uregjerlig barn og ikke en likeverdig partner eller et individ, er frusterende nok.

Så har du hovedpersonen, som til tross for at hun er en av tidenes yngste professorer på verdens mest prestisjefulle universitet, tidvis virker både dum som et brød og ekstremt naiv. Hun forstår ikke andres intensjon og oppførsel - som kunne gitt mening, om tanken var at hun skulle være en superintelligent person uten sosiale antenner, men det er det ikke. "Alle" menn i serien forelsker seg i henne, men dette forstår hun ikke. Hun forstår ikke når hun bruker magi, hun forstår ikke mellommenneskelige relasjoner, hun forstår ikke maktspill og politikk blant skapningene hun er omgitt av.

Jeg kommer nok til å tvinge meg selv til å fullføre boka fordi jeg nå er rundt halvveis, men det er virkelig bare på trass. Virker som de i TV-serien fokuserer ENDA MER på kjærlighetshistorien enn boka gjør, så den eneste grunnen til å se den er eventuelt fordi den er satt til Oxford, og det ser man tross alt ikke så ofte.

Underliggende ligger en eim av misogyni, der den sterke, handlekraftige mannen framheves, mens kvinnen blir svak og dum med en gang hun havner i en relasjon med nevnte mann. Hvor hans truende oppførsel (også voldstrusler) og ekstreme sjalusi bortforklares og romantiseres, hvor skylda for at han "sliter med å kontrollere seg" legges på HENNE. Hvor det impliseres at OM han angriper henne og dreper henne, er det hun som har framprovosert det. Egentlig en ganske farlig undertone, og jeg er så lei av at (unge) kvinner og menn skal fôres med dette narrativet. Slik normaliseres usunne forhold, vold mellom partnere og ekstrem sjalusi.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Ser jo at denne kan være populær, men for meg ble den litt for enkel. Klisjeer og et litt for usannsynlig forhold mellom karakterene.

Er en fan av å lese Fantasy/Romaner. Så dette var en ren klassiker, gleder meg til andre bok er i hendene mine å i øyesikte slik at jeg få vite mer om hva som skjer.

Diana Bishop er historiker ved universitetet i Oxford, England, men hun er også en heks. Dianas hekseslekt strekker seg tilbake til hekseprosessene i Salem og vel så det, men i motsetning til resten av sin heksefamilie har Diana vendt magien ryggen. Det var på grunn av sine magiske krefter at mennesker drepte foreldrene hennes da Diana var liten. Grunnet foreldrenes tragiske bortgang bestemte Diana for å velge en tryggere vei, men da hun en dag kommer over et historisk manuskrift som tidligere har vært forsvunnet i århundrer blir det vanskelig for Diana å legge sine magiske røtter bak seg. Det viser seg at det forsvunnede manuskriptet er forhekset og inneholder magiske hemmeligheter. Hekser, vampyrer og demoner har lett etter og kranglet om dette manuskriptet siden tidenes morgen. For å komme til bunns i det magiske manuskriptet trenger Diana hjelp og beskyttelse av vampyren Matthew Clairmont, som hun føler en uvanlig tiltrekning mot.

Denne romanen ble skrevet etter at Deborah Harkness stilte seg selv spørsmålet: ”hvis vampyrer virkelig fantes, hva ville de jobbet med?” Om dette er nok en vampyrbok som surfer på Twilight-bølgen vites ikke, men for min egen del synes jeg denne boka klarer seg fint uavhengig av Twilight-bølgen. Man blir sugd inn i et nytt univers som er spennende fra begynnelse til slutt og venter i spenning på neste bok. Etter min mening har Alle sjelers natt det jeg savnet i Twilight-bøkene, dybde og et større univers.

jeg har elsket deg siden jeg motsto å slå til deg med åren.

Matthew kastet seg mot strupen hans, og du kunne høre lyden av kjøtt som revnet. Baldwin ravet bakover og hylte med hånden på halsen. "Du bet meg!" "Hvis du truer konen min igjen, kommer jeg til å gjøre mer enn det." Matthew pustet tungt med vilt blikk.

"Jeg trenger friskt blod, men jeg venter ikke at Victoire og Alain skal skaffe det fra Paris midt på natten". Ysabeau virket fryktelig fornøyd med seg selv. Jeg kjente knærne svikte.

Etter tips fra dere og litt snoking i bokhyllene prøver jeg meg på en bokliste til en 17-åring som har forlest seg på Harry Potter. Flere av disse titlene er ukjente for meg. Jeg har ikke engang lest Harry Potter!

Har dere synspunkter på bøkene, eller flere forslag, er jeg takknemlig for det! Gjerne bøker med humor.

Dette er ei liste over bøker som finst fleire av i same serie :) Gjer som meg og les den første. Du finn fort ut om dette er noko for deg. Har nett gått gjennom bokkilden.no for å finne ut om det er komt nokre nye i desse seriane. Men nokon er med for å gi info om desse bøkene som er verdt å lese :) Dette er ein peikepinn på kva eg les for tida. Må ordne ny ønskelåneliste til biblioteket her skjønner eg :) Må innrømme at nokon er bedre enn andre, men ramser dei opp likevel så kan du få ditt eige synstpunkt og nokon er på veg til å bli lest her heime :)

Må jo holde styr på hva jeg kommer til å lese dette året også;) Denne gangen har jeg prøvd å skrive litt om hver av bøkene, slik at listen blir litt mer utfyllende. Planen er å komme seg gjennom en bok i uka, altså minst 52 i løpet av året, så får vi se hvor bra/dårlig det prosjektet går;)

Totalt 58 bøker, dog en del lettleste barnebøker. Jeg er fornøyd med å ha kommet meg gjennom prosjektet, det var ikke verre enn at det gikk, til tross for at det nesten ikke ble noe lesing i høst i det hele tatt! Det er ikke alle bøkene jeg har skrevet noe om, men det kommer kanskje etter hvert;)

Bøker som inneholder mysterier du bare må finne ut av.

Jeg leste 182 bøker i 2013.

Her er mine 37 favoritter blant dem, uavhengig av utgivelsesår.

• "Nattens skygge" av Deborah Harkness
  • "Giftige hjerter" av S.B. Hayes