A briefer history of time

av (forfatter) og Leonard Mlodinow (medforfatter).

Bantam Books 2005 Innbundet

Bok om universets fortid og fremtid med blant annet utfyllende forklaring på hva en naturvitenskapelig teori er og hvordan man kan måle avstander til fjerne legemer. Forfatteren gjør begreper som tid og rom forståelige, samtidig som ny forsking og nye teorier blir presentert. Boken er en oppfølger til Et univers uten grenser (1997). Med ordliste og register.

Forlag Bantam Books

Utgivelsesår 2005

Hawking er kanskje den flinkeste vitenskapsmannen til å skrive slik at lekfolk får en større forståelse for universets mystikk og mysterium. Anbefales.

Dette er en bok jeg med sikkerhet kommer til å lese flere ganger! Selv om jeg føler at en del av innholdet fortsatt er vanskelig tilgjengelig, for ikke å si uforståelig, er boken skrevet med en innsikt og entusiasme som innbyr til refleksjon og pirrer nysgjerrigheten. Anbefales på det varmeste!

Så lenge universet hadde en begynnelse, kunne vi anta at det hadde en skaper. Men hvis universet virkelig er fullstendig uavhengig, uten grenser, vil det verken ha noe begynnelse eller noe slutt - det ville ganske enkelt være. Hvor skulle det i så fall være plass til en skaper?

Men hvis vi virkelig oppdager en fullstendig teori, bør den i tidens løp kunne bli begripelig i store trekk for alle, ikke bare noen få vitenskapsmenn. Da vil vi alle, filosofer, forskere og vanlige mennesker kunne være med å diskutere spørsmålet om hvorfor det har seg slik at vi og universet eksisterer. Finner vi svaret på det, ville det være menneskefornuftens endelige triumf - for da ville vi kjenne Guds mening

Det ser derfor ut til at Einstein tok dobbelt feil da han sa: "Gud kaster ikke terninger." Studier av partikkelemisjon fra svarte hull tyder på at Gud ikke bare kaster terninger, men enkelte ganger også kaster dem der de ikke kan ses.

Menneskerasens fremskritt når det gjelder å forstå universet, har etablert en liten flik av orden i et stadig mer uordnet univers.

Jeg var en stor fan av tv-serien Gilmore girls. Derfor bestemte jeg meg for at jeg ville lage en liste over hvilke bøker de nevner i serien. Det er en lang liste, som jeg fant på en nettside som ikke finnes lengre.
Jeg har ikke tatt med bøkene bak de filmene som også nevnes.
Si gjerne ifra, hvis du vet om bøker jeg ikke har i lista.

Bøker jeg skal lese på grunn av Day zero prosjektet mitt -
Start 01.november 2016 til 30.juli 2019

• Lese alle Game of Thrones-bøkene
  • Lese en bok av Stephen Hawking
  • Lese en selvhjelpsbok
  • Lese 45 bøker i året

Når jeg har kommet meg gjennom nok pensum, om det noen gang skjer.

• "Universet i et nøtteskall" av Stephen W. Hawking
  • "Relativitetsteorien - en populærfremstilling" av Albert Einstein
  • "E=mc2 - en biografi om verdens mest berømte ligning" av David Bodanis
  • "Om artenes opprinnelse gjennom det naturlige utvalg, eller De begunstigede rasenes bevarelse i kampen for tilværelsen" av Charles Darwin
  • "Det egoistiske genet" av Richard Dawkins
  • "Stiftelsen" av Isaac Asimov