90 minutter i himmelen

en sann historie om liv og død

av (forfatter), Cecil Murphey (medforfatter) og Oddvar Nilsen (oversetter).

Hermon 2005 Heftet

På vei hjem fra en konferanse, ble Don Pipers bil knust av en trailer. Ambulansepersonellet sa han døde momentant, men mens kroppen lå livløs inne i bilvraket, fikk Piper oppleve en bit av himmelen. Nitti minutter etter krasjen, mens en pastor ba for ham, kom Piper mirakuløst tilbake til livet på jorden.

Forlag Hermon

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788230203545

EAN 9788230203545

Omtalt person Don Piper

I utgangspunktet er jeg skeptisk til slike himmelhistorier, de fleste anser jeg som spekulative. Selv Don Piper påpeker sin skepsis til mange slike historier, men denne historien som Don Piper forteller den virker noe annerledes og ekte. Den er mer ydmyk og ærlig og viser en direkte hensikt som Gud har for Piper i etterkant, det handler ikke bare om å forkynne om opplevelsen hans, men også hjelpe dem som har måttet gjennomgå lignende lidelser som han gjorde etter å ha kommet tilbake til livet. Det viser at Gud, selvom han kunne ha gjort det, ikke helbredet Don fullkomment helt, men lot han ligge på sykeseng i måneder under sterke smerter. Under denne tiden lærte Piper mye om livet, lidelse og det å la andre få lov til å hjelpe, og videre forteller han hvordan han ble satt fri fra depresjonene og hvordan Gud har kunnet bruke opplevelsen hans til Sin ære, både besøket i himmelen og tiden i etterkant til å hjelpe andre mennesker. Mange av hendelsene i etterkant av ulykken virker ledsaget av Gud, og det er vanskelig å gi tilfeldighetene det siste ordet. En god bok, men den kan bli noe ensidig til tider og det blir litt for mye fokus på depresjonene og hans kamp fra sykesengen.

Noen mener at evangeliet ikke kommer tydelig nok fram eller at helvete ikke blir forkynt. Men evangeliet kommer minst fram en gang, om så noe indirekte, når han i sine smerter innser hvor mye verre Jesu lidelser var sammenlignet med hans, noe som gir ham et nytt perspektiv på sin egen lidelse. Hvis jeg husker riktig så nevner Piper også helvete minst to ganger som et virkelig sted som han tror eksisterer og som mennesker trenger å bli reddet fra. Hvert kapittel starter også med et bibelvers, og det virker som Piper har et ærlig, personlig og oppriktig ønske å fortelle en historie som har vært med på å forvandle mange liv. Boken gir også et innblikk i bønnens kraft. Er du skeptisk til himmelhistorier, så la denne få en liten sjanse. Historien er også blitt filmatisert.

• "Sang i natten - fortellinger om tro og mot fra kvinner i den forfulgte kirke" av Anneke Companjen
  • "Bare gi meg Jesus" av Anne Graham Lotz
  • "Drevet av kjærlighet - hvordan forandre verden gjennom enkle kjærlighetshandlinger" av Heidi Baker
  • "Elsk meg igjen - den sanne historien bak filmen" av Kim Carpenter
  • "Stormen" av William Sirls