9. april - time for time

Vega forlag 2021 Heftet

I en besettende og medrivende form tas leserne med på stormaktsspillet som begynte i slutten av mars og nådde et dramatisk høydepunkt tidlig om morgenen 9. april - Norges skjebnetime. Mens landets politiske og militære ledere desperat håpet på fred og unnlot å mobilisere, rykket en flåte på 150 krigsskip og flere hundre kampfly stadig nærmere norske farvann. Vi møter offiserer og soldater som var sjanseløse i ildstormen uten stålhjelmer og sanitet, med antikverte våpen og en håndfull patroner i lommene. Vi møter ofrene og de som falt sammen. Og vi møter heltene - de som valgte å slåss mot håpløse odds, for folkestyret og mot tyranniet.

9. april time for time beskriver et nervesitrende kappløp om Europas nordflanke og Norges sjel.
Med etterord av tidligere forvarssjef Sverre Diesen.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2021

Omtalt tid 1939-1945

• "I Stalins skygge - 1946-1949" av Alf R. Jacobsen
  • "Jevnet med jorden - brenningen av Finnmark og Nord-Troms 1944" av Per Kristian Olsen
  • "Skjebnehøst - Nord-Norge 1944" av Alf R. Jacobsen
  • "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen
  • "Kampen om Narvik - 62 desperate dager" av Asbjørn Jaklin
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide
  • "1945 - hat, hevn, håp" av Alf R. Jacobsen
  • "Vi dro mot nord - tyskernes skildring av felttoget i Norge april 1940 (Oslo, Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Møre og Romsdal)" av Sven T. Arneberg
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen
  • "U-2-affæren - et drama fra den kalde krigen" av Alf R. Jacobsen
  • "Det svenske sviket - 1940-1945" av Eirik Veum