thriller

av (forfatter) og Tara Ishizuka Hassel (oversetter).

Kagge 2019 Innbundet

Marerittet ingen forelder kan utholde. Saken ingen etterforsker kan løse. Tvisten ingen leser kan forutse.

I fem lange januardager i 1989 satt foreldrene til en syv år gammel skolejente utenfor Tokyo og lyttet til kravene fra datterens kidnapper. De skulle aldri igjen se datteren I live.

I de fjorten årene som fulgte har det japanske folk lyttet til politiets unnskyldninger. Folket skulle aldri glemme den slurvete etterforskningen som ble kjent som «seks fire». De skulle aldri tilgi myndighetene deres fiasko.
I en uke mot slutten av 2002 oppdager politiets pressetalsmann et misforhold i den snart foreldede saken. Han kunne aldri ha forestilt seg det han snart skal avdekke. Han ville aldri ha undersøkt hvis han visste hva han skulle finne.

«Kafka møter Stieg Larsson.» DER SPIEGEL
«En mektig kriminalroman og en fascinerende fortelling om det moderne Japan.» THE GUARDIAN
«Et overveldende og imponerende arbeid som viser at også en kriminalroman kan være stor litteratur.» THE INDEPENDENT

Forlag Kagge

Genre Krim

Omtalt sted Japan

Da var 718 sider tilbakelagt, og det er klart for en liten anmeldelse av: 64 - Hideo Yokoyama.

Først må jeg innrømme at jeg kjøpte denne boken fordi boka så bra ut på omslaget! I tillegg hadde boken svært mange lovord fra ulike medier på utsiden som appellerte til meg. I ettertid føler meg meg litt lurt, og ordtaket «man skal ikke dømme boken etter omslaget» anser jeg som passende. Jeg burde ha lært nå.⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Innholdsmessig var denne boken treig. Jeg måtte lese meg frem til side 530 før noen form for spenning gjorde seg gjeldene. De siste 200 sidene var derimot spennende nok, og bar preg av thriller (slik omslaget lover). Ellers vil jeg si at sjangermessig føles dette som en form for politisk roman som skildrer innsiden av en japansk politistasjon, og hvordan politi og medier møter utfordringer med å samarbeide.
⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Persongalleriet er STORT, men heldigvis er det et kart bakerst i boken som hjelper til å holde styring på de fleste. Likevel sliter jeg veldig med å ha forståelse, sympati eller generelt føle med personene i boken. De er preget av en japansk relasjonskultur som er VELDIG annerledes fra den norske. Jeg irriterte meg derfor ofte over handligsmønstrene til karakterene!
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
På forhånd hadde jeg lest ganske splittede anmeldelser. Jeg må dessverre føye meg til rekken av de som ikke var like begeistret. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Terningkast: 3

Inside everyone is unlimited potential. People might work for you, but that doesn't mean their emotions are any less valid.

The smallest paths are still paths.

• "Seg til inkjes - roman" av Lars Svisdal
  • "Kobra" av Deon Meyer