5.-10. trinn

pedagogikk og elevkunnskap

av (forfatter).

Universitetsforlaget 2011 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 5.00 (1 terningkast.)

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Forfatteren drøfter her dagligdagse situasjoner fra klasserommet. Ved hjelp av klassisk pedagogisk teori gir teksten innsikt i de faglige og sosiale prosessene som utspiller seg i møtet mellom læreren og elevene. Bokas målgruppe er studenter i pedagogikk på 5. - 10. trinn i grunnskoleutdanningen. Har register og litteraturliste.

Omtale fra forlaget

Lars Helles bok er skreddersydd for 5-10 trinn i grunnskolelærerutdanningen. Den befinner seg i spenningsfeltet teori og praksis, og gjennom konkrete beskrivelser av praksis utfordres leseren til å tenke gjennom ulike dilemmaer som kan oppstå i undervisningen.
Gjennomgangsfigurene, John Gustavsen og Sissel Meyer, underviser på henholdsvis 6. og 9. trinn. De erfarer raskt at her finnes det både utfordringer og muligheter. Ved hjelp av klassisk pedagogisk teori problematiserer forfatteren ulike dagligdagse situasjoner i møtet mellom John, Sissel og elevene. Bokas røde tråd, motivasjon, didaktikk og læring, går igjen i alle situasjonene. På denne måten vil teksten kunne gi innsikt i de faglige og sosiale prosessene i et klasserom.

Boka kretser rundt fire hovedemner: elevforutsetninger, læringsmiljø, arbeidsmåter og vurdering:
* Hva kjennetegner John og Sissels elever kognitivt og sosialt, og hvilke konsekvenser får dette for lærernes handlinger?

* Hvordan kan John og Sissel bygge et læringsmiljø hvor det er rom for både meningsbryting og effektiv læring?

* Hvilke læringsmessige betraktninger ligger til grunn når de velger arbeidsmåte?

* Hvordan kan lærere bruke vurdering for å fremme læring?

Virkelighetsnære eksempler gir leserne begreper som kan bistå dem i å diskutere slike spørsmål på en faglig måte. Boka er utviklet i nært samarbeid med lærere og skoleledere og vil være nyttig både for studenter, ferske lærere og mer erfarne lærere som ønsker å orientere seg i nyere pedagogisk teori.

Lars Helle har tidligere skrevet bl.a. Småskolelæreren, Mellomtrinnslæreren og Ungdomstrinnslæreren. Dessuten Læringsrettet vurdering, Rom for handling samt den populære Pedagogisk ordbok (i samarbeid med Inge Bø).

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2011

Format Heftet

ISBN13 9788215017969

EAN 9788215017969

Språk Bokmål

Sider 295

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 1 0 0 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket