4.50 fra Paddington

Aschehoug 1987 Heftet

Fru McGillicuddy sitter på toget på vei til sin gamle venninne Miss Marple da et annet tog kjører forbi. Plutselig farer en rullegardin i det andre toget opp, og hun får se ryggen på en mann som tar kvelertak på en kvinne. Rystet av sjokket forteller hun Miss Marple hva hun har sett. Men hvem var kvinnen? Hvem var morderen? Og hvor har det blitt av liket?

Utgivelsesår 1987

ISBN13 9788203155536

EAN 9788203155536

Serie Miss Marple-serien

Kjenner denne rope på meg nå, så gleder meg til å straks gå ned og lese litt til. Har nettopp begynt på denne, men har lest utdrag... Kjenner jo godt til Miss Marple fra TV da, men denne har jeg ikke lest...

Miss Marple kvinneleg krimhelt

Trofast mot de grunnsetninger hun hadde tatt i arv fra sin mor og sin bestemor - nemlig at en virkelig dame aldri kan bli sjokkert eller overrasket - hevet frøken Marple bare øyenbrynene, ristet på hodet og sa: "Høyst ubehagelig for deg Elspeth, og i sannhet høyst usedvanlig.Jeg tror det er best du forteler meg om det med en gang."

Det var akkurat hva fru McGillicuddy gjerne ville. Hun lot seg føre nærmere kaminen, satte seg ned, trakk av seg hanskene og kastet seg ut i en livlig beretning.

Frøken Marple lyttet med stor oppmerksomhet. Da fru McGillicuddy omsider gjorde en pause for å trekke pusten, sa hun meget bestemt: "Det beste du nå kan gjøre, vennene min, er å gå opp i annen etasje og ta av deg hatten og vaske deg. Så skal vi spise aftens, og i menbs skal vi overhodet ikke diskutere dette. Etter aftens kan vi duskutere saken grundig og diskutere den fra alle synspunkter."

"Ikke kaffe til deg i aften, Elpeth", sa hun. "Du er allerede alt for oppskaket (og det er sannelig ikke noe rart)og ville antagelig ikke få sove. Jeg forordner et glass av min fruktvin, og senere kanskje en kopp kamillete."

Bøker av Agatha Christie

• "Mysteriet i Vestindia ; Stylesmysteriet" av Agatha Christie
  • "Miss Marples siste sak ; Leken blir alvor" av Agatha Christie
  • "Nemesis" av Agatha Christie
  • "Katt i dueslaget ; Mord i prestegården" av Agatha Christie
  • "Den forsvunne domprost ; 4.50 fra Paddington ; Lek med speil" av Agatha Christie
  • "Det ender med døden" av Agatha Christie
  • "Den umulige forbrytelse ; Det tause vitnet" av Agatha Christie