40 kalde bak månen

Aschehoug 2010 Innbundet

Lone har flyttet til Svullrya på Finnskogen for å komme i kontakt med sitt indre jeg, men hun kommer ikke helt overens med de lokale. Robert prøver å redde ekteskapet og seg selv, journalisten Bjørn sliter med å finne noe viktig å skrive om, og Maren-Anna er venninne med stedets sladrekjerring.

Vi er i Svullrya på Finnskogen. Her møter vi Lone, som har flyttet hit for å realisere seg selv, men ikke klarer å finne tonen blant de lokale, og Robert, en arbeidsløs skoging som sliter med å redde ekteskapet - og seg selv. Bjørn er journalist i lokalavisa og prøver å finne noe viktig å skrive om. Og Maren-Anna, mor til Robert, er hjemmehjelp og venninne med stedets sladrekjerring. "40 kalde bak månen" er en moderne realistisk roman fra en hverdag på Finnskogen, preget av dype kulturelle og ideologiske motsetninger.

ISBN13 9788203197888

EAN 9788203197888

Serie Svullrya-kvartetten (1)

Omtalt sted Grue

Han burde ha avbrutt Lone Franzen da hun snakket seg varm, og sagt til henne at uttrykket skogens ro som hun stadig kom tilbake til, handlet om skogen selv, ikke om menneskene i den. Mennesker er like urolige i skogen som utenfor; hvis noen tror noe annet, så blander de sammen virkelighet og håp.

Hva har hindret ham selv fra å handle i alle år? Små banale oppdrag, uviktige hverdager som har gjort nakkevirvlene til en rusten glidelås. Dager som ikke kan veksles inn i noe, selv om han har lommene fulle av dem. Skulle han likevel driste seg til å hige etter et livsløp med perspektiver ut over arbeidstidas slutt på fredag, så er vekslingskursen så stiv at han sjelden prøver igjen.

Siden hun alltid har vært husredd, kveiler isteden hennes egen skvettenhet armene hardt rundt det nærmeste den får tak i - henne.

Ingen klarer å stå imot en verden som går til helvete i det uendelige.

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)

Eg ryddar plass i bokhylla mi for tida, og sel ein del av bøkene. Finn du noko du vil ha? Sei i frå :)

• "Misjonærene" av Adelheid Seyfarth
  • "Fars hus" av Adelheid Seyfarth