31 sanger

av (forfatter) og Morten Ståle Nilsen (gjendikter).

Aschehoug 2003 Innbundet

Forfatteren skriver om 31 sanger han setter pris på, og som betyr mye for ham. Det vil si sanger av eller med artister som Van Morrison, The Beatles, Teenage Fanclub, Led Zeppelin, Bob Dylan, Patti Smith og Røyksopp. Han tar for seg alt fra gitarsoloer og sangstemmer til den typen musikk vi hører i supermarkedene, og boken er et forsøk på å finne ut hvorfor pop og rock appellerer til oss på en måte som ingen annen musikk gjør.

I denne boken skriver Nick Hornby om 31 sanger han setter pris på, og som betyr mye for ham . eller har betydd mye. Det vil si sanger av og med artister som Van Morrison, The Beatles, Teenage Fanclub, Led Zeppelin, Bob Dylan og Patti Smith, for å nevne bare noen. Hornby tar for seg alt fra gitarsoloer og sangstemmer til den typen musikk vi hører i supermarkedene. Boken er et seriøst forsøk på å finne ut hvorfor pop og rock appellerer til oss på en måte som ingen annen type musikk gjør. Selv de som ikke deler Nick Hornbys musikksmak, vil finne underholdende og engasjerende utredninger om hva rocken og popmusikken gjør med oss.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788203207655

EAN 9788203207655

Et lite hvileskjær fra Hornby etter Et godt menneske. Dette er 31 korte tekster om forskjellige sanger som har betydd mye for ham opp gjennom livet. På den måten blir det også en selvbiografi. Fort lest og lett å like. Sangene kan du høre på Spotify, lista ligger der.

Våren 2021 leser jeg meg gjennom Nick Hornbys forfatterskap.

• "The complete polysyllabic spree" av Nick Hornby
  • "Instant karma - populærmusikkens kulturhistorie" av Herman Willis