2666

av (forfatter) og Kristina Solum (oversetter).

Cappelen Damm 2015 E-bok

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202449094

EAN 9788202449094

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 2016 Bastianprisen. Voksen 2015

Er ikke like overbegeistret som kritikerne over denne mursteinen av ei bok, men er imponert over hvordan alle de tilsynelatende sidesprangene til slutt henger sammen, selv om de virket ganske malplaserte underveis. Vil heller ikke legge skjul på at den til tider er krevende, mens andre partier er svært oppslukende. Men klarer du å komme igjennom vil du sannsynligvis være enig om at en slik type bok har du aldri lest maken til.

Denne boken er det mest intetsigende jeg noen gang har lest. Den er er så full av innskutte bisetninger, at når du omsider har kommet til et punktum, så lurer du faktisk på hva du nettopp har lest. Riktig nok har jeg kun lest (kjedet og kjempet meg igjennom) 300 av de 943 sidene, men handlingen er absurd og nærmest fraværende og, for min del, fullstendig uinteressant. Det er kun stahet og ingen fornøyelse som får meg til å lese videre i denne boken. Jeg begriper ikke hvordan Aftenpostens kritiker kunne gi den så god omtale! Kanskje ligger det akademisk jåleri bak?

[om maleriet "Il cuoco" av Giuseppe Arcimboldo] ... et invertert bilde som, hvis det henger den ene veien, viser et stort metallfarget fat med forskjellige stekte kjøttstykker, man kan skjelne en pattegris og en kanin og et par hender som sannsynligvis tilhører en kvinne eller en ungdom og som forsøker å sette et lokk over kjøttet så det ikke skal bli kaldt, men når man henger det opp ned, viser det ansiktet til en soldat, med hjelm og rustning og et dristig og selvtilfreds smil som mangler noen tenner, det fryktinngytende smilet til en gammel leiesoldat som ser på deg, og blikket er enda mer fryktinngytende enn smilet, som om han visste saker og ting om deg [...]

Il cuoco

På 1600-tallet, for eksempel, om bord på et slaveskip, døde minst tjue prosent av lasten, det vil si av de fargede menneskene som ble fraktet, og som skulle selges, for eksempel, i Virginia. Og dette gjorde ikke inntrykk på noen, det førte ikke til noen overskrifter i Virginia-avisene, og heller ikke var det noen som tok til orde for å få skipets kaptein hengt. Hvis derimot en godseier fikk et anfall av galskap og drepte naboen sin, galopperte hjem, og så snart han hadde steget av hesten, drepte sin kone – alt i alt to dødsfall – ble Virginias samfunn lammet av skrekk i minst seks måneder, og legenden om morderen til hest kunne vandre gjennom generasjoner.

Når man leser, kaster man aldri bort tiden.

Å lese er å glede og fryde seg over livet, eller å sørge over livet, og fremfor alt er det kunnskaper og spørsmål.

Canetti, og dessuten Borges, tror jeg, to så forskjellige menn, sa at på samme måte som havet symboliserte eller speilte det engelske, var skogen metaforen tyskerne levde i.

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

Bøker jeg har lyst til å lese!

avkok av seneste lesing

• "En stjerne i det fjerne" av Roberto Bolaño