25. september-plassen

Oktober 2001 Heftet

Romanen skildrer en familie i to generasjoner. Den forteller om skotøyarbeideren Håkon Nyland og hans tre sønner som jobber på byens sagbruk, og om deres private og politiske drømmer. Gjennom denne familien skildrer Solstad samfunnsutviklingen i Norge fra krigen og fram til EF-avstemningen i 1972.

25. september-plassen er en kollektivroman som skildrer en familie i to generasjoner. Romanen forteller om skotøyarbeideren Håkon Nyland og hans tre sønner som jobber på byens sagbruk, og om deres private og politiske drømmer. Gjennom denne familien skildrer Solstad samfunnsutviklingen i Norge fra krigen og fram til EF-avstemningen i 1972.
25. september-plassen er en av de viktigste romanene fra 1970-årene, og da den kom ut i 1974 utløste den en voldsom debatt. Boken er blitt karakterisert som et av høydepunktene blant de sosialrealistiske romanene fra denne perioden, men den er samtidig farget av modernismens verdensbilde og virkelighetsoppfatning, og skaper slik en dyp gjenklang til Solstads tidligere romaner.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2001

Serier Solstad, D. Samlede verker. Bd. 1-19. Bindene selges også enkeltvis Solstad, D. Samlede verker 1-22. Bindene selges også enkeltvis

Omtalt tid 1945-1999

Men hun kjente ikke til noen av de tingene som han kjente til, som alle kjente til. Jenta var flink, hun var god til å prate, men hun hadde aldri jobba skift på Kaken, da ville hun ikke flydd omkring sånn. Hun hadde ingenting som hemma henne. Levde ikke med et trøkk i trynet, som alle andre. Han skulle lære henne. At EEC og arbeiderklassen ikke var noen lekeplass for lærerskolejenter. Folket i dette landet hadde lært leksa si. Den fikk også Torill Karlsen lære seg. Skjønnhet og godtruenhet varer ikke evig. Om ti år var Torill Karlsen hard rundt munnen, svart innvendig, hun som alle andre.

Hadde han blitt lurt? Det hadde vært hans egen feil. Han nekta å bruke gummi, jeg hopper av, hadde han sagt. Jeg bruker ikke dong, ikke jeg. Jeg spiser faen ikke sjokoladen med sølvpapiret på. Så hadde han spist sjokoladen uten sølvpapiret på, spist sjokoladen som den var. Og nå hadde han blitt frakta til Stord for å bli innlosjert hos en småbruker på Stord, i annen etasje, i seng sammen med dattera hans, og skulle hver dag traske av gårde til Stord Verft, for siden å vende tilbake til ungeskrik, og kjerring, og ingen biler å fikse i garasjen.

Verden er en hard plass. Her gjaldt det å henge med, ikke gi seg over. Verden er en hard plass å være, men det er plassen. Egil Nyland hadde ingen illusjoner, han forakta de som drømte rosenrøde drømmer, han kunne ikke tenke seg at noe kunne være annerledes enn det var, tanken forekom ham latterlig. Av farger var lyserødt den jæveligste, det var horefarge. Alle drømmer om det annerledes var rosenrøde. Han blei kvalm av dem.

Bøker om Dag Solstad

• "Kamerat Stalin, eller familien Nordby - Et skuespill om en norsk kommunistfamilie i åra 1945-56" av Dag Solstad
  • "Brød og våpen - roman" av Dag Solstad
  • "Medaljens forside" av Dag Solstad