Tiden 1990 Innbundet

Debutroman om oppvekst i 68-miljø og om ømhet, hat og solidaritet mellom brødre.

Romanen om brødrene Villiam og Georg og onkel Harry handler om forelskelser og drømmer, kollektivfester og demonstrasjonstog. Dette er Vetle Lid Larsens elleville debutroman.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1990

Så vidt jeg husker, og det kan godt hende jeg husker feil, jeg var jo bare 14 år på den tida, så var ikke virkelighetslitteratur et begrep i den norske boksamtalen i 1990. I dag hadde nok VLLs romandebut blitt sendt gjennom den kverna. Det handler tross alt om Villiam, som er født i 1960, som har en yngre og litt plagsom bror, Georg. VLL er født i 1960 og har en bror som heter Gaute. Dedikasjon i begynnelsen av boka: "Til Gaute, med kjærlighet". Disse sammentreffene KAN jo være helt tilfeldige.

Nok om det, denne fine romanen handler om forholdet mellom brødrene, som vokser opp i Oslo (tror jeg, det er få stedsmarkører i boka), som barn av et 68'er-par som strever med sitt. De har også en kjær onkel.

Jeg husker boka som voldsom og medrivende da jeg leste den som 19-åring. Som 47-åring opplevdes den som en velskrevet, fin historie som mangler litt tyngde for å gjøre det helt store inntrykket. Okei, brødrene slåss og krangler og foreldrene skiller seg, men jeg fikk aldri følelsen av at Georg eller Villiam var på virkelig tynn is.

Damen som åpnet så mistenksomt på meg, hun var grå og skrukkete og hadde et tynt lag pudder i ansiktet, som om noen hadde glemt å tørke støv av henne.

• "Tulipandronningen" av Vetle Lid Larssen
  • "Norske helter" av Vetle Lid Larssen
  • "Mitt århundre" av Günter Grass
  • "Den usynlige spion" av John Le Carré
  • "Terra roxa" av Jon Michelet
  • "Den gule djevelens by - kriminalroman om et øksemord i Brooklyn, roman fra kapitalismens høyborg" av Jon Michelet