1999

aftensang

Gyldendal 2000 Innbundet

1 bokelsker følger dette verket.

Den elleve år gamle Veslemøy Heggøy forsvant en torsdag i oktober fra stedet der hun bor. Boken begynner med etterlysningen av henne, og det blir en sak for politibetjentene Nymark, Vadheim og Lyngmo. Samtidig hviler skyggen av en annen forbrytelse over persongalleriet. Ennå er det noen som tror at man kan komme til bunns i saken om drapet på konsul Frimann natt til 1. januar 1900. Både den pensjonerte Svend Atle Moland, forfatteren Hjalmar Brandt og en ikke ukjent privat etterforsker med kontor på Strandkaien gjør forsøk på dette. Dette er det tredje bindet i Staalesens trilogi om det 20. århundre.

Tredje bind i Gunnar Staalesens trilogi om det 20. århundre begynner med etterlysningen av den elleve år gamle Veslemøy Heggøy, som ble borte fra sitt hjem i bydelen Landås en torsdag i oktober 1962. Samtidig hviler skyggen av en annen forbrytelse tungt over persongalleriet. Fremdeles er det noen som ikke kan slippe taket i drapet på konsul Frimann natt til 1. januar 1900. Ennå er det noen som tror at også denne saken skal det være mulig å komme til bunns i, selv etter så mange år. Både pensjonert politimann Svend Atle Moland, den aldrende forfatteren Hjalmar Brandt og en ikke ukjent privat etterforsker med kontor på Standkaien gjør i løpet av boken sine forsøk på dette. Som i de to første bøkene spennes det opp et bredt lerret, der det blir gitt et levende bilde av tidsrommet fra 1962 til 31. desember 1999, da den siste brikken endelig faller på plass. Mordet på president Kennedy, den første månelandingen, ungdomsopprør og AKP (m-l), oljeboom og katastrofer i Nordsjøen, jappetid og nyreligiøsitet danner bakgrunnsteppet for møtet med de neste generasjonene i familiene Nesbø, Thorsen, Moland, Brandt og Veum.Gunnar Staalesen utgir også, i samarbeid med Jo Gjerstad, Hundreårsboken, en håndbok til trilogien med kart, historiske bilder og slektstavler.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205275119

EAN 9788205275119

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt sted Bergen

Kjøpte boka i Bergen og var full av forventning, starten lova godt og første halvdel er spanande og god.Deretter dabba det av, for mange personar og det vart for overflatisk etter mi mening. Synd, for det er ein kjempegod ide..

19-århundre trilogien 3