1948

den første arabisk-israelske krigen

av (forfatter) og Morten Fjell Rasmussen (oversetter).

Dreyers forlag 2014 Innbundet

En banebrytende bok om den første arabisk-israelske krigen i 1948, den første av en serie væpnede konflikter mellom Israel og palestinerne, og de arabiske nabolandene. Israelerne kaller den Uavhengighetskrigen. Blant palestinerne er den bare kjent som Katastrofen.

Helt siden staten Israel så dagens lys i mai 1948 har det vært debatt om hva som egentlig skjedde da staten ble etablert i det britiske mandatet Palestina, og om krigshandlingene før, under og etter dette.

På 1980-tallet ble tidligere lukkede, israelske arkiver åpnet, og ga historikerne nytt og verdifullt materiale. Debatten tok en dreining over fra de historiske fakta, mot spørsmålet om de krigførende partenes motiver: Var erobring av større landområder enn det som var vedtatt i delingsresolusjonen fra FN et mål for noen av partene? Var etnisk rensing et mål?

Morris beskriver i denne kritikerroste historiske fremstillingen krigen i detalj, og belyser utviklingen av partenes politiske og militære mål og strategier. For den nyopprettede staten Israel var målet å vinne borgerkrigen før en ventet invasjon fra de arabiske nabostatene i mai 1948, om den skulle ha noen sjanse til å overleve.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Midtøsten

• "Annas hus - en beretning fra Stavanger til Jerusalem" av Odd Karsten Tveit
  • "Romerrikets historie - republikkens vekst og fall" av Jon W. Iddeng
  • "Ardennene 1944 - Hitlers siste sjansespill" av Antony Beevor
  • "I skyggen av sverdet - islams fødsel og kampen om den sanne tro i antikkens siste dager" av Tom Holland
  • "Drømmen om det fullkomne samfunn - fire totalitære ideologier - én totalitær mentalitet?" av Øystein Sørensen
  • "Spion og forræder" av Ben Macintyre
  • "Trusselen fra IS - terror, propaganda og ideologi" av Mah-Rukh Ali