1794

av (forfatter), Henning J. Gundersen (oversetter) og Christoffer Staib (oppleser).

Cappelen Damm 2020 Lydfil

Serie Bellman noir (2)

Genre Politi og detektiver Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Stockholm

Andre bok i Bellmann noir-trilogien.
Den pur unge Erik Tre Rosor, er hodestups forelsket. Problemet er at han er adelig, mens den utkårede kun er av bondeslekt. For å skille de to, blir Erik beordret avgårde til Barthélemy i Karibien. Når han er myndig, tre år fram i tid, kan han komme tilbake og gjøre som han vil, men skjebnen vil det annerledes...
Mickel Cardell kjeder vettet av seg etter fjorårets begivenhetsrike etterforskning. Nå til dags er alt middelmådig. Så blir han kontaktet av en kvinne som trenger tjenestene hans. Datteren ble brutalt myrdet på bryllupsnatten. Det er ektemannen som tilsynelatende har begått ugjerningen, men kvinnen er overbevist om han uskyld. Han elsket datteren hennes over alt på jord. Cardell får nok en gang en vanskelig og grusom sak å bryne seg på.
Lærerik, rå, og spennende krim fra en brutal tid i historien. Siste bok kan ikke komme fort nok!

Kjedelig!!!!!!

Bøkene jeg kan huske å ha lest i 2020.

• "1795" av Niklas Natt och Dag
  • "Hjertets mørke" av Kurt Aust
  • "1793" av Niklas Natt och Dag
  • "München" av Robert Harris
  • "Frihetens kjøtere - roman" av Fartein Horgar
  • "Eit hemmeleg liv - spesialagent og spaniafrivillig Wilhelm Holst" av Sigrun Slapgard
  • "Skorpionbrosjen - gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser" av H. K. Fauskanger
  • "Skipet med det onde øye" av Kurt Aust
  • "Bøddelens sang" av Norman Mailer