16 år og Hitlers soldat

historien om Ivar Skarlo, en norsk soldat på Østfronten

Kagge 2010 Innbundet

Boka forteller om 16 år gamle Ivar Skarlo som vervet seg til Hitlers SS-Divisjon Wiking, og senere kom til Regiment Norge i SS-Divisjon Nordland. Han sloss for livet på flere av de beryktede frontene og ble krigsinvalid som 18-åring. Han overlevde tre år på Østfronten og et år i fangenskap. I boka avslører han også ukjente overgrep i amerikanske fangeleire.

Bare 16 år gammel søkte nordmannen Ivar Skarlo seg mot det han trodde var eventyret og vervet seg til Hitlers SS-Divisjon Wiking, og senere kom han til Regiment Norge i SS-Divisjon Nordland. Realiteten ble en annen: Han var med på hele den lange tyske tilbaketrekningen, og sloss for livet på flere av de beryktede frontene. Han var i Kaukasus, på vei mot Stalingrad, i Kroatia og utenfor Leningrad, der tyskerne mistet 21 000 mann i løpet av tre januaruker i 1944. Bare 18 år gammel ble han krigsinvalid i slaget om Narva. Likevel sloss han i Østerrike i påsken 1945, der avdelingen hans ble utslettet, og han måtte flykte bak fiendens linjer i dagevis. Ivar overlevde tre år på Østfronten, og et år i fangenskap. I denne boka avslører han ukjente overgrep i amerikanske fangeleire. Og for første gang forteller en frontkjemper om mulig norsk deltagelse i en jødemassakre. Skarlos svært dramatiske beretning er ført i pennen av journalist Odd Helge Brugrand.

Forlag Kagge

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Ivar Skarlo

• "Hitlers norske skijegere - norske SS-frivillige i Karelen 1941-44" av Geir Brenden
  • "Soldat på Vestfronten - historien om Alf Dramstad" av Knut Flovik Thoresen
  • "En av oss - norske frontkjempere i krig og fred" av Vegard Sæther
  • "Jakten på massemorderne - en dokumentarbok" av Egil Ulateig
  • "Blodbadet i Karelen - skijegerbataljonens undergang 25.-27. juni 1944" av Stein Ugelvik Larsen
  • "Berlins siste soldat" av Helmut Altner
  • "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen
  • "Norske offiserer i Waffen-SS" av Geir Brenden
  • "Soldater - beretninger om krig, drap og død" av Sönke Neitzel
  • "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig
  • "Dette visste vi ikke noe om! - tyskerne og jødeforfølgelsene 1933-1945" av Peter Longerich