16-07-41

Oktober 2003 Heftet

Tittelen på boka er forfatterens fødselsdag. Under en flytur til Berlin ser forfatteren et glimt av himmelen. Han ser sin far igjen og han begynner å fabulere på hvordan himmelen ville vært organisert. I 2001 bor han i en leilighet i Maybachufer 8, Berlin. Vandrende gatelangs, og på Strassenbahn i Berlin kretses også forfatteren Dag Solstad inn, her er øyeblikk av glede og ro, og av angst og fortvilelse. Romanen tar oss videre med til Lillehammer, og til Solstads barndomshjem i Sandfjord.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2003

Serie Solstad, D. Samlede verker 1-22. Bindene selges også enkeltvis

Omtalt sted Berlin Lillehammer Sandefjord

Omtalt person Dag Solstad

Morsom som lydbok Dette er mitt første møte med Solstad. En slags selvbiografi om en reise til bokmesse i Frankfurt som ender i Berlin, hvor forfatteren blir over en lang periode. underveis er det tilbakeblikk i forfatterens liv i Sandefjord. Til tider kan det vel virke litt vel detaljert og omstendig men det er et særpreg med fortellingen. Jeg synes språket er fantastisk. Jeg skal lese mer av dag Solstad.

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Orkade inte läsa klart denna boken som handlar om hur lång tid det tar innan han får sin öl och andra tråkigheter.

Spesiell roman om Dag Solstad som vandrer rundt i Berlin etter at han har flyttet dit. Jeg har nettopp vært i Berlin, så det var derfor ekstra fornøyelig å lese den. Mer i min omtale her

Det må være noe med det indre mennesket, det som ikke andre ser, selv når det blir iaktatt i all sin frysende ensomhet, som inneholder en utrolig kilde til glede, en energi, ja nærmest en roterende sol. Men til tross for denne indre glede kan andre mennesker oppleves som uutholdelig bare i kraft av sin eksistens, som er meg fremmed. Fremmed, ikke likegyldig.

-jeg så bare de karakteristiske furutrærne på toppen av åsen, de litt skakke furukronene som jeg er vokst opp med, og som tidlig brente seg inn i meg som kjennetegn på ensomhet, slik grantrær har brent seg inn i meg som kjennetegn på dysterhet.

Det var, etter min tidsregning, som er blitt en biologisk klokke, oppdratt eller opptrukket av et langt liv som priviligert fri litterat, tidlig på morgenen, noe over ti, [...]

Jeg følte en sterk sympati for denne korpulente mannen. Han behersket sin bitterhet med fatning.

Ja, jeg la meg til en ny vane i Berlin, som jeg ikke hadde hatt før, og det var å gå på kafé om ettermiddagen for å drikke kaffe. Kaffe, ikke øl. Utstyrt med en notisblokk og/eller et fjernt innadvendt blikk.

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Bøker som har gitt meg uforutsigbare, høylydte latterutbrudd, enten humoren var intendert eller ikke. Tegneserier er ikke med her, for de ler jeg så ofte av. Med ett unntak: Jan Stenmark, fordi han er så utypisk. Ellers er det stort sett skjønnlitteratur, med et par unntak: Kon-Tiki (Heyerdahl viser seg å være veldig vittig, spesielt når han underdriver), og Knakk (hva er det for slags sjanger egentlig?). OBS: Tilfeldig rekkefølge. Knakk er nok aller morsomst.

Bøker om Dag Solstad

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Djävulssonaten (2007) av Ola Larsmo