13 timer

av (forfatter) og Eve-Marie Lund (oversetter).

Tiden 2012 Heftet

En ung amerikansk kvinne blir jaget gjennom Cape Towns omegn klokken halv seks om morgenen. Halvannen time senere våkner den tidligere berømte sangerinnen Alexa Barnard og oppdager at ektemannen ligger død på gulvet ved siden av henne. Benny Griessel har to mord på tallerkenen allerede før frokost, og ved middagstid blir han selv skutt.

Tretten timers drapsetterforskning for Cape Town-politiet. Eller bortimot en normal dag på jobben.

Klokken 05.36: En kvinne er på vill flukt i Cape Towns omegn. Hun er ung, vakker, amerikansk. Og livredd ? fordi hun blir jaget som et dyr.
Klokken 07.02: Den alkoholiserte, tidligere berømte sangerinnen Alexa Barnard våkner omtåket og oppdager ektemannen ? en notorisk utro, mektig plateprodusent ? liggende død på gulvet ved siden av seg. Like ved hånden hennes ligger en pistol.
Allerede før frokost har Benny Griessel to mord på tallerkenen. Han har vært edru i 156 dager, men denne dagen blir ekstra tøff. Og rundt lunsj har arbeidet med å redde livet til en uskyldig jente gått over til å bli en desperat og kaotisk jakt. Overgriperne ser hele tiden ut til å ligge et hakk foran politiet. Ved middagstid blir Griessel selv skutt.

Forlag Tiden

Serier Tiden pocket Benny Griessel (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sør-Afrika

Deon Meyers beste bok! Og det sier ikke lite, for dem som kjenner ham! Jeg har lest alle av ham som er oversatt til norsk. Meyer er litt "uvanlig" på den måten at hans persongalleri er nytt i hver bok, han skriver altså ingen "serie" - eneste fellestrekk er Sør-Afrika. Og det er mye regimekritikk på og mellom linjene, meddelt gjennom hans personer.

"13 timer" er nettopp det, dvs. handlingen utspiller seg i løpet av 13, svært så hektiske timer! Akkurat dét er kanskje litt urealistisk, men pytt, pytt! Meyer bruker et kjent skriveteknisk triks; han følger flere parallelle handlinger - som henger sammen, selvfølglig - samtidig. Men han gjør det i et høyt oppdrevet tempo - ofte bare noen linjer før han hopper til neste klipp. Det skaper et høyt tempo og stor lyst hos leseren til å få vite "hvordan går det"?

Og ikke går det "bare bra" til slutt, heller!

Jeg triller ikke ofte 6-ere, men her er det fortjent, synes jeg. Anbefales!

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

• "For ung til å dø" av John Franklin Bardin
  • "Mannen i regnet" av Hillary Waugh